Gå till innehåll

Mikrofoner på resan


Movie Jonie

Recommended Posts

Jag ska åka utomlands i sommar och har tänkt att spela in ett litet rese repotage. Och till det behöver jag någon typ av mikrofon. Det jag vill kunna med mikrofonen är att spela in dialoger och ljud. Har ni något tips på någon bra mikorfon eller behöver jag flera mikrofoner. Har tittat lite på Röde NTG-1 kondesatormikrofon tror ni att den skulle passa eller går det bra med Röde videomikrofon.

MVH JONAS

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, NGT-1 passa förmodligen inte bra alls eftersom den måste phantommatas.

MGT-2 däremot är en höjdare!

Vad har du för kontakter & möjligheter på din kamera/bandare förresten?

Vill minnas att Sennheiser´s K6-serie ska ha batteri åsså. Dom låter inte precis som deras dyrare mickar, men för det priset så gnäller man inte :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänk på vikten, enkelheten och strömförsörjningen. Micken ska ju finnas färdig på plats, när bilden uppenbarar sig. På resor har du sällan tid att rota i packningen efter prylar. Reser du ensam kan en bra riktmick på kameran (som också kan användas i handen eller på spö/enbentstativ) vara bra. Är ni två personer, varav kanske en agerar reporter, så är radiomick bra att ha.

I fattigare länder får du lätt 100 nyfikna barn omkring dig. Då är långa sladdar inte bra. Myggor väger lite men kan vara något struliga, om du samtidigt måste vakta/sköta kameran och justera myggorna.

Vad gäller batterierna, så kan du köpa 1,5 V AA-batterier nästan överallt på klotet, även om de ofta är svaga som fan. 9 volt fyrkantiga batterier som finns i vissa radiomickar är dock ofta omöjliga att få tag på.

Välj en mick som inte är alltför vindkänslig och glöm inte extra vindskydd.

Ha en bra resa!

Erik Fagerholm

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]Nej

Vad har du för kontakter & möjligheter på din kamera/bandare förresten?

Om du menar kontakt så har jag en vanlig 3,5 mm.

 

Jag har inte riktigt pengarna till både en myga och en steromikrofon. Har ni några tips på var man kan köpa mikar biligit ?.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...