Gå till innehåll

TV OUT problem


Planit_in

Recommended Posts

Tjenare, vore coolt om nån kunde berätta varför jag inte kan se DIVX på min tv när jag har tv-out aktiverat. Behövs det nått codec eller liknande?

Jag ser skrivbordet och allt sammans, det blir som en extra bildskärm, men när jag ska kolla på en divx film blir filmrutan bara svart, på datorskärmen ser man den men på tv:n blir det svart. någon som har nått svar på detta. ?? tackar. hejj

Länk till kommentar
Share on other sites

för mig krånglar allt med tv-out... men när det fungerar som det ska så måste du bara ange att fullskärmsvideo ska skickas till den sekundära skärmen... kolla upp saker som video overlay och sånt i din manual... Det är ungefär allt någon kan säga när du inte nämner ens vilket slags kort du använder...

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, det är hårdvaruaccelationen som spökar. I inställningarna för twin-egenskaperna får man testa lite olika settings innan man hittar det man vill ha. Det ser olika ut beroende vilket kort och drivrutin man har. På min laptop tex talar man om att man har två skärmar och att den sekundära är en teve. Sen skall man (jag har glömt var) förklara för mediaspelaren att alltid spela upp på sekundära skärmen. Då blir det fullskärm och rätt format automatiskt. Fast det är ju ungefär vad jmalmsten redan säger. Kan du se desktopen på teven så är det fel. När det blir rätt, kan du inte se desktopen på teven. Se upp bara så det inte blir tvärtom, att teven blir primärskärm för då kan det vara svårt att se när bilden blir svart, för att sätta tillbaka värdena (video funkar dock).

 

Edit: är det helt omöjligt att få det att funka sätter man ner hårdvaruaccelationen till noll. Men då är det inte säkert att mediaspelaren spelar filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte riktigt om Twin-mode är läge för två separate skärmar eller om det är samma som Clone-mode men om inte så skulle jag klona bilden till TVn. Eftersom det bara är film du skall se så visas ju bilden på datorskärmen även på TVn och sedan är det ju bara att köra mediaspelaren på fullskärm. Varför köra datorskärmen och TVn som två separata bildskärmar?

 

Har inte ATI hemma men har det på datorn på jobbet. Har för mig att det ATI kortet (minns inte riktigt vilket det är) har en funktion som kallas för "Biovisning" eller nått sånt. Det vill säga att det skickar ut bilden i fullskärm till en sekundär skärm. Tror man hittar det under fliken "Overlay" i bildskärmsinställningarna. Tror även man kan göra inställningar för klonläge där. Om detta även finns på 9550 vet jag inte...

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, inte clonemode. Man skall köra som två individuella skärmar där man spelar upp mediaspelaren på skärm 2. Problemet är ju t det blir bara svart på teven medan man ser innehållet på dataskärmen. I andra stycket däremot ser det ut som du är på rätt spår. Jag känner igen beskrivningen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Planit_in]Tjenare, vore coolt om nån kunde berätta varför jag inte kan se DIVX på min tv när jag har tv-out aktiverat. Behövs det nått codec eller liknande?

Jag ser skrivbordet och allt sammans, det blir som en extra bildskärm, men när jag ska kolla på en divx film blir filmrutan bara svart, på datorskärmen ser man den men på tv:n blir det svart. någon som har nått svar på detta. ?? tackar. hejj[/citat]

Använd Zoom Player som mediaspelare och specificera i inställningarna vilken skärm du vill spela upp i (vid helskärmsvisning). Kan säga att ZP är mediaspelaren. :)

 

http://img384.imageshack.us/img384/7585/zp7we.th.png

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, divx problemet är lös, om jag nu använder Premiere och vill ha tv:n som monitorn som visar filmen när jag trycker på play, jag vill självklart ha den lilla monitorn fungerande på Premiere workspacet men tv:n ska visa hela bilden av det jag spelar, någon som har en lösning.?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Planit_in]Okej, divx problemet är lös, om jag nu använder Premiere och vill ha tv:n som monitorn som visar filmen när jag trycker på play, jag vill självklart ha den lilla monitorn fungerande på Premiere workspacet men tv:n ska visa hela bilden av det jag spelar, någon som har en lösning.?[/citat]

det har diskuterats väldigt mkt och jag tror att du inte kan få ut videobilden från ett redigeringsprogram med ett "vanligt" grafikkort. detta är för att mediaspelare har nåt som kallas "direct show" vilket inte redigeringsprogram har

Länk till kommentar
Share on other sites

vilket dock borde vara hur enkelt som helst för Adobe att fixa tycker man...:(

 

trivia:

DirectShow är en del av DirectX-familjen och innehåller alla nödvändiga instruktionstolkningar för just videouppspelning för att lätt (för programmerarna) ordna hårdvaruaccelererade videoströmmar. Hela directX kom till för att programmerarna ska slippa skriva separat kod för varje liten variant av grafikkort/nätverkskort/tangentbord/ljudkort och vad man nu ska ha inkopplat till spelen... DirectX e nog den bästa lösningen som microsoft någonsin har kommit på, openGL är bra den också, men den innefattar inte nätverksfunktioner m.m.... Det är ju bara synd att adobes grejer inte utnyttjar funktioner som ändå finns i DirectX/openGL arkitekturen... men utvecklingen går åt rätt håll :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...