warpz Postad 9 april 2006 Postad 9 april 2006 Hej! Jag hade tänkt att lägga upp mina filmer på sprocket, och därför vara tvungen att komprimera dem. De flesta är på 4-5 minuter och tar ändå 3-6 GB. De är redigerade i Premiere och sparade som .Avi eller .mov. Varför tar de så stor plats? Gör jag något fel när jag sparar dem i premiere? Sen undrar jag om någon kan förklara ganska utförligt hur jag ska göra för att få ner de till 50 mb. Vilket program? (gratis program) och vilka inställningar jag ska ha för att få filerna mindre. // Philip. 0 Citera
Kimster Postad 9 april 2006 Postad 9 april 2006 Sparar du dom i DV-avi (formatet du filmar i med DV-kamera) så blir filerna stora. Ännu värre om man råkar ställa in att de ska sparas i sk. 'lossless' format (= ingen komprimering) Det du behöver lära dig mer om är MPEG-komprimering, speciellt nu om du ska spara dem hos sprocket. Premiere har en MPEG-decoder del inbyggt och prova dig fram där för att hita din favorit inställning mellan filstorlek och kvalité. Exakt vilka inställningar är lite svårt att säga, det handlar mest om att prova sig fram. Börja med att köra på preset-inställningar och se om du blir nöjd. 0 Citera
warpz Postad 9 april 2006 Författare Postad 9 april 2006 Ok, men hur gör jag med de filerna som jag inte har kvar i premiere utan bara har som filer? vilket komprimeringsprogram kan man använda för dem? 0 Citera
warpz Postad 10 april 2006 Författare Postad 10 april 2006 Jag kan inte hitta hur man komprimerar till Mpg1 och Mpeg2 i Premiere? hittar bara Mpeg 4. hur gör man för att få de andra? 0 Citera
warpz Postad 11 april 2006 Författare Postad 11 april 2006 är det ingen som vet hur man komprimerar till mpeg 1 och 2 eller! 0 Citera
ibbe_san Postad 30 april 2006 Postad 30 april 2006 När jag komprimerar så lägger jag in filmen i Windows movie maker och sparar filen på datorn flera ggr. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.