Jump to content

NTSC till PAL

Cheshirekatten
 Share

Recommended Posts

Hjälper en kompis med redigering av en film, och misstänker att han captureat filmen i NTSC format. I slutändan ska filmen ut som mpeg2 i PAL format. Vet någon om det utan problem går att bara ställa in till PAL när jag exporterar till mpeg, och på så vis få ut samma resultat som om PAL använts vid capture? Någon som gjort detta? Använder Adobe Premiere Pro. Eftersom det tar ett tag att exportera till bra kvalitet vore det ju bra att veta om det funkar.

Någon som vet något annat sätt?

[citat=Per Lind]Ligger NTSC-filmen på VHS?

Jag har en PAL videobandspelare som läser NTSC och ger en fin bild på TV'n men är inte inspelningsbar.

Dock, med Canopus ADVC-300 med TBC fungerar det väldigt bra för mig.

-Per[/citat]

Nej, det var alltså när han tog in filmen från DV-band till redigeringsprogrammet som han läste in den i ett NTSC-projekt. Men jag har tagit råd av föregående svar och testat att exportera en liten bit som PAL. Och så vitt jag kan förstå fungerar det bra. Men tack i alla fall.

• 3 years later...

tänkte bara fråga hur du fick in filmen till premiere?? jag har en dv kasset som filmat i usa och nu tänkte jag köra in den till datorn med VX-2100E, bandet spelas upp jättebra i kameran och mans ser bilden och allt men helt svart i capture rutan i premiere cs3!

har testat att skapa project som ntsc men det har inte hjälpt

Alltså PAL och NTSC digitalt skiljer inte så mycket. Det är oftast bara olika fps och pixlar. Dvs. datorn skiter i om det är filmat i kamera i en "NTSC"-miljö. Det är när du defacto filmar med kamera som har PAL-inställningar i ett land med NTSC-standard det kan bli problem pga. strömmens hertz skiljer sig. Men i redigeringen är det mer eller mindre skit samma.

tänkte bara fråga hur du fick in filmen till premiere?? jag har en dv kasset som filmat i usa och nu tänkte jag köra in den till datorn med VX-2100E, bandet spelas upp jättebra i kameran och mans ser bilden och allt men helt svart i capture rutan i premiere cs3!

har testat att skapa project som ntsc men det har inte hjälpt

Klarar din kamera av att spela upp NTSC-tape via FireWire?