Gå till innehåll

final cut xpress hd


klint

Recommended Posts

hejsan har precis börjat med final cut.. det verkar vara ettt grymt bra redigerings program när man väl lärt sig det.. undrar om det är nån som har synspunkter på det eller erfarenhet av som vill ge lite feedback på programmet båda posetiv och negativ kretik är välkommet.. är glad om ni vill lägga in ett litet ord om det..

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inte sett hd-versionen men köpte gamla FC Express för något år sedan. Jag blev galen på att det inte hade någon Media manager som de större versionerna av FC. Man blev sittande med alldeles för stora mängder material i datorn och kunde inte rensa ut överskottet annat än genom att göra en ny fil av timeline och börja redigeringen igen från början med den.

De större versionerna av FC tycker jag däremot är jättebra. Enda felet är

att de inte är bakåtkompatible. En programfil man en gång laddat in kört i en modernare version kan sedan inte sedan redigeras i en äldre. Jag redigerade mitt senaste Afrikamaterial hemma hos en kompis som visade sig ha FC Studio. Sen kunde jag inte fortsätta med det hemma i min egen FC 4.5.

Har någon någon väg förbi det problemet?

Erik Fagerholm

Länk till kommentar
Share on other sites

men du menar alltså att man kan inte börja på nåt nytt nä rman väl startat ett projekt allstå.. man kan itne flytta hu man vill.. jag har uppptäckt att den nite tar in nåt annat än quicktime format.. har du nåt tips om omkonverterare eller om man kan fixa inte det så att man kan ta vilket filformat som helst..

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=klint]så du menar alltså att man kommer att få lite problem med att flytta filer hur man vill...men final cut express verkar mycket kraftfullare än premiere elements alla fall..[/citat]

 

gäller de premiere elements 2.0 också? jag förstår att den närmar sig pro i alla fall...

 

är det lika svårt använda olika versioner av adobes och avids program också?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=StenR][citat=klint]så du menar alltså att man kommer att få lite problem med att flytta filer hur man vill...men final cut express verkar mycket kraftfullare än premiere elements alla fall..[/citat]

 

gäller de premiere elements 2.0 också? jag förstår att den närmar sig pro i alla fall...

 

är det lika svårt använda olika versioner av adobes och avids program också?[/citat]

 

kjankse glömde säga det attt final cut express är till macintosch

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är själv nöjd med quicktimeformatet. Det är mycket sällan som det ställer till problem för mig. Det går att konvertera mellan t ex avi-format och quicktime, bara man inte konverterar en fil gång på gång för då blir kvalitén lidande.

Det problem jag tog upp beror på att FC egentligen aldrig klipper i videofilerna. Till skillnad mot t ex iMovie läser FC bara och spelar upp olika delar av videofilerna med ledning av en projekt- eller programfil, där all klippinformation finns lagrad. Själva originalfilen ligger orörd. Vid trick, övertoningar mm skapas en kopia av den aktuella delen av originalet, en renderingsfil. Det här har en massa fördelar men också en nackdel. Om man klipper en minuts trailer av en timmes videofil, så har man fortfarande en timme material kvar i datorn.

I dyrare versioner av FC finns en "media manager" med vars hjälp man kan rensa bort videomaterial man inte behöver längre. Men när man skapade FC Express, så strippade man bort den funktionen för att billiga FC Express inte skulle bli lika bra som dyra FC Pro. För att inte proffs som börjat redigera på FC Pro skulle köpa billiga FC Express istället, så satte man också in en spärr, så att programfiler körda i Pro inte skulle gå att använda i Express. Elakt värre!! Allt för att tjäna max pengar. Samma gäller t ex mellan Pro 4,5 och Pro 5. Men det här gäller bara projekt-/programfilen med läsanvisningarna inte videofilerna.

En genväg för att i Express rensa bort videomaterial ur datorn efter grovklippningen finns dock. Efter grovklippningen exporterar du materialet på timeline som quicktimefil och rensar sedan med hjälp av Finder bort allt annat videomaterial ur projektet. Därefter importerar du timeline-filen igen till browsern och lägger ner den i en ny sekvens på timeline. Nackdelen är att du manuellt med klippverktyget måste markera varje klipp igen på timeline. Det kan ta en god stund. Och det är då man svär över att man köpte billiga Express istället för dyra Pro. I övrigt är det nästan samma program.

Erik Fagerholm

Länk till kommentar
Share on other sites

i undervisningssyfte så har jag fått lov att arbeta i FCP HD, och det gör jag inte frivilligt igen... när jag angav hastigheter på klipp vägrade den och när den tillät mina inställningar så flippade den till och fördubblade min inskrivna hastighet och uppträder allmänt ologiskt i de flesta fall, programmet i sig kraschade efter 5 minuter 3-4 gånger vid första användningstillfället på mac-datorerna (jag trodde inte det var möjligt) när man sedan exporterade till färdig QT-fil så sabbade den lömske jäveln flera timmars intensivt synkande i vår musikvideo...

 

Dock verkar detta vara ett personligt hatförhållande mellan mig och FCP, ingen annan verkar få samma problem även fast de använder exakt samma metoder och jag efterliknar deras arbetsgång till punkt och pricka...

 

så hopp finns väl kanske för dig också...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten]i undervisningssyfte så har jag fått lov att arbeta i FCP HD, och det gör jag inte frivilligt igen... när jag angav hastigheter på klipp vägrade den och när den tillät mina inställningar så flippade den till och fördubblade min inskrivna hastighet och uppträder allmänt ologiskt i de flesta fall, programmet i sig kraschade efter 5 minuter 3-4 gånger vid första användningstillfället på mac-datorerna (jag trodde inte det var möjligt) när man sedan exporterade till färdig QT-fil så sabbade den lömske jäveln flera timmars intensivt synkande i vår musikvideo...

 

Dock verkar detta vara ett personligt hatförhållande mellan mig och FCP, ingen annan verkar få samma problem även fast de använder exakt samma metoder och jag efterliknar deras arbetsgång till punkt och pricka...

 

så hopp finns väl kanske för dig också...[/citat]

 

 

ja du verkar ha fått en olycksfågel... det problemet har jag aldrig haft. har klippt ihop några musikvideos i det och det hra gått fel fritt.. däremot så vet jag inte hur pic-in-pic grejen fungerar men det står säkert i manualen.. jaag tror att i slutändan av alla berg oav redigerings program så tror jag att allla är lika bra men det är en smaksak om vad man vill ha..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...