MASSA Postad 28 mars 2006 Postad 28 mars 2006 Hej ! Har ett litet problem , skulle vilja redigera mina mpeg4 filmer, vilket program ska jag använda? Jag vill inte konvertera till ett annat format , för det har visat sig att kvaliten försämras avsevärt /Dan 0 Citera
Pehrbau Postad 30 mars 2006 Postad 30 mars 2006 MPEG4 använder en komprimeringsmetod som bygger på att man endast kompriemerar vissa bilder helt. Dessa bilder blir referensbilder. Mellanliggande bilder skapas genom att skillnaden i bildinnehållet jämfört med två referensbilder överförs. För att du skall kunna klippa måste det ske exakt vid en referensbild och det kan vara svårt. Alternativet är att konvertera till ett format där alla filmbilder finns med i sin helhet (t ex DV). Sådana program finns men kostar en del. Priset är nog ett mått på kvaliteten efter konvertering. 0 Citera
MASSA Postad 1 april 2006 Författare Postad 1 april 2006 Aha tack för infon , då har jag nog inget annat val än att konventera till ett annat format , tyvärr så får jag leva med sämre kvalitet på mina filmer. 0 Citera
Stefan_holst Postad 1 april 2006 Postad 1 april 2006 [citat=MASSA]Aha tack för infon , då har jag nog inget annat val än att konventera till ett annat format , tyvärr så får jag leva med sämre kvalitet på mina filmer.[/citat] Nej jag tror inte det! Försämrat har du redan gjort med MPEG4. Ett DV format ger inte sämre kvalite än mpeg4. Det finns många trådar här på forumet som beskriver komprimering i olika format. Det du behöver göra är att strömma tillbaka hela filen till ett DV format. 0 Citera
Rogge Postad 1 april 2006 Postad 1 april 2006 Adobe Premiere Elements 2.0 kan redigera MPEG-4. Ladda hem en testversion och prova. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.