Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej !

Har ett litet problem , skulle vilja redigera mina mpeg4 filmer, vilket program ska jag använda? Jag vill inte konvertera till ett annat format , för det har visat sig att kvaliten försämras avsevärt

/Dan

Postad

MPEG4 använder en komprimeringsmetod som bygger på att man endast kompriemerar vissa bilder helt. Dessa bilder blir referensbilder. Mellanliggande bilder skapas genom att skillnaden i bildinnehållet jämfört med två referensbilder överförs.

För att du skall kunna klippa måste det ske exakt vid en referensbild och det kan vara svårt. Alternativet är att konvertera till ett format där alla filmbilder finns med i sin helhet (t ex DV). Sådana program finns men kostar en del. Priset är nog ett mått på kvaliteten efter konvertering.

Postad

Aha tack för infon , då har jag nog inget annat val än att konventera till ett annat format , tyvärr så får jag leva med sämre kvalitet på mina filmer.

Postad

[citat=MASSA]Aha tack för infon , då har jag nog inget annat val än att konventera till ett annat format , tyvärr så får jag leva med sämre kvalitet på mina filmer.[/citat]

Nej jag tror inte det! Försämrat har du redan gjort med MPEG4. Ett DV format ger inte sämre kvalite än mpeg4.

Det finns många trådar här på forumet som beskriver komprimering i olika format. Det du behöver göra är att strömma tillbaka hela filen till ett DV format.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...