Coca Cola och Film Postad 27 mars 2006 Postad 27 mars 2006 Hej, jag ska köpa en ny skärm/TV till min dator. Men jag vill veta en sak. Vad har högst upplösning, TV eller skärm? (Platta) Hoppas ni förstår. 0 Citera
Norbert Postad 29 mars 2006 Postad 29 mars 2006 Skärm klarar högst upplösning. En vanlig tv för standard definition klarar väl bara en upplösning på 800 x 600 som mest har jag för mig. En tv som är hd-ready klarar väl hdv-upplösning i alla fall. I efterarbete är väl både skärm och tv att rekommendera så att man hela tiden har koll på hur det ser ut på en tv. 0 Citera
Djungelsmurfen Postad 29 mars 2006 Postad 29 mars 2006 [citat=Norbert]Skärm klarar högst upplösning. En vanlig tv för standard definition klarar väl bara en upplösning på 800 x 600 som mest har jag för mig. En tv som är hd-ready klarar väl hdv-upplösning i alla fall. I efterarbete är väl både skärm och tv att rekommendera så att man hela tiden har koll på hur det ser ut på en tv.[/citat] En vanlig tv har väl högst 720x576, precis som video (PAL), tror jag. 0 Citera
Norbert Postad 29 mars 2006 Postad 29 mars 2006 Men när jag pluggade in tv:n i tv-utgången på grafikkortet förut så ville den ställa ner upplösningen till just 800x600. 0 Citera
jmalmsten Postad 29 mars 2006 Postad 29 mars 2006 Det är mer för att grafikkortet har lättare för att hantera den upplösningen tror jag, dessutom blir det ju inte så stor skillnad... tror det också har att göra med att en skärm tydligen ska ha 5:4 format med så kallade square pixels, medan en TV har 4:3 och non square pixels, det där med pixels är bara att 2 gånger 2 pixlar inte ligger som en kvadrat i en tv. De är lite förskjutna. 0 Citera
Alexander J.D Postad 11 april 2006 Postad 11 april 2006 Hej" Satsa på plattskärm för den ger högre upplösning och är dessutom anpassad för att användas till dator. :) Ha det bra //Alexander J.D 0 Citera
Djungelsmurfen Postad 11 april 2006 Postad 11 april 2006 [citat=Alexander J.D]Hej" Satsa på plattskärm för den ger högre upplösning och är dessutom anpassad för att användas till dator. :) Ha det bra //Alexander J.D[/citat] Platta skärmar, högre upplösning? Vanliga CRT-skärmar brukar väl för det mesta klara av högre upplösning än vad de flesta platta lcd-skärmar gör. Och vad menar du med att platta skärmar är anpassade för datorer? crt-skärmar är väl precis lika mycket anpassad för att användas till datorer som olika sorters platta skärmar. och både platta och vanliga skärmar används ju till all annan sorts utrusting också, som video, tv, kameror m.m. Om man ska använda skärmen till färgkorrigering eller liknande, så ska man inte heller använda platta skärmar, eftersom färgen kan återges på helt fel sätt, om man bara kollar lite snett på skärmen (brukar inte vara lika mycket på dyrare skärmar) EDIT: nu kom jag på att det kanske var platt dataskärm och platt tv som du jämförde :OO 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.