Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Skärm klarar högst upplösning. En vanlig tv för standard definition klarar väl bara en upplösning på 800 x 600 som mest har jag för mig. En tv som är hd-ready klarar väl hdv-upplösning i alla fall.

I efterarbete är väl både skärm och tv att rekommendera så att man hela tiden har koll på hur det ser ut på en tv.

Postad

[citat=Norbert]Skärm klarar högst upplösning. En vanlig tv för standard definition klarar väl bara en upplösning på 800 x 600 som mest har jag för mig. En tv som är hd-ready klarar väl hdv-upplösning i alla fall.

I efterarbete är väl både skärm och tv att rekommendera så att man hela tiden har koll på hur det ser ut på en tv.[/citat]

En vanlig tv har väl högst 720x576, precis som video (PAL), tror jag.

Postad

Det är mer för att grafikkortet har lättare för att hantera den upplösningen tror jag, dessutom blir det ju inte så stor skillnad... tror det också har att göra med att en skärm tydligen ska ha 5:4 format med så kallade square pixels, medan en TV har 4:3 och non square pixels, det där med pixels är bara att 2 gånger 2 pixlar inte ligger som en kvadrat i en tv. De är lite förskjutna.

• 2 veckor senare...
Postad

[citat=Alexander J.D]Hej"

Satsa på plattskärm för den ger högre upplösning och är dessutom anpassad för att användas till dator. :)

Ha det bra

//Alexander J.D[/citat]

Platta skärmar, högre upplösning?

Vanliga CRT-skärmar brukar väl för det mesta klara av högre upplösning än vad de flesta platta lcd-skärmar gör.

Och vad menar du med att platta skärmar är anpassade för datorer?

crt-skärmar är väl precis lika mycket anpassad för att användas till datorer som olika sorters platta skärmar.

och både platta och vanliga skärmar används ju till all annan sorts utrusting också, som video, tv, kameror m.m.

Om man ska använda skärmen till färgkorrigering eller liknande, så ska man inte heller använda platta skärmar, eftersom färgen kan återges på helt fel sätt, om man bara kollar lite snett på skärmen (brukar inte vara lika mycket på dyrare skärmar)

EDIT: nu kom jag på att det kanske var platt dataskärm och platt tv som du jämförde :OO

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...