lilla_farbrorn Posted October 26, 2003 Posted October 26, 2003 (jag vet inte om det här är rätt ställe att lägga det här inlägget, flytta det om du vill pace.) Detta kan man läsa i filmskolan: %2$s skrev: Känningsbild En klassiskt thrillervinkel uppnås då något i förgrunden anas i bildkanten. Kameran "känner" ett hörn, ett staket, en sten etc. Ger oftast en olustig klump i magen. jag kanske är korkad men jag förstår inte.. vad menas? kan någon förklara? 0 Quote
Pace Posted October 31, 2003 Posted October 31, 2003 Ang. Filmskolan > Visuella effekter Håller med om att det är en kass beskrivning, det får vi göra någonting åt. ;) Vad sägs om: [citat=Ny beskrivning i artikeln]En klassiskt thrillervinkel som uppnås då något i förgrunden anas i bildkanten. Till exempel ser man en persons axel väldigt suddigt (kort skärpedjup) i förgrunden. Koncentrationen och fokus av bilden ligger dock längre fram där huvudobjektet uppträder - som när offret i filmen springer omkring planlöst och mördaren (vars axel endast syns) väntar på att ingripa. Ger oftast en olustig känsla i magen, därav namnet känningsbild.[/citat] Ska även försöka ordna ett bildexempel, det blir betydligt enklare att förstå då. Men det får komma senare. (Tråden flyttas för övrigt till forumet Foto & ljus från Filmteknik) 0 Quote
jim.s.rogefeldt Posted February 12, 2004 Posted February 12, 2004 det behöver inte vara en axel. det är vanligare att det är ett föremål. som det står: "ett hörn, ett staket, en sten etc" finns i förgrunden och man får känslan av att man ser något ur en tredje persons perspektiv. det behöver inte vara ur "mördarens" ögon vi ser, det är nästan mer effektfullt om det inte är det. 0 Quote
lilla_farbrorn Posted February 12, 2004 Author Posted February 12, 2004 Jo, jag vet precis vad en känningsbild är nu. Jag ställde frågan när jag var mycket mer okunnig än vad jag är nu. Kanske lite onödigt att ta upp en så gammal tråd :) 0 Quote
jim.s.rogefeldt Posted February 22, 2004 Posted February 22, 2004 jo.. jag såg inte att tråden var gammal förrän efteråt.. 0 Quote
Recommended Posts