Gå till innehåll

läskiga ljud


lilla_farbrorn

Recommended Posts

Var kan jag hitta ljudeffekter till skräckfilm?

Jag letar helt vanliga ljud som förekommer i skräckfilm. Swoosh-ljud.. när monstret susar förbi, Bakgrundsmusik, ("långt fioldrag").. förstår ni?

alltså ljud som är skrämmande.. inte varulvar, knakande dörrar och sånt man får fram om man söker på google..

måste man ladda ner en skräckfilm och stjäla därifrån?

 

/Daniel

Länk till kommentar
Share on other sites

Fioldraget kan du göra genom midi. Har du bra midihårdvara så blir ljudet riktigt bra. Annars kan jag rekomendera ett avancerat musikskaparprogram som heter Reason, som är gjort av propellerheads. Det använder ett sequencer-system precis som de allra flesta midiprogrammen men skillnaden är att det kör efter färdiga ljudfiler och resultatet blir faktiskt ganska bra... programmet kostar förvisso ganska mycket men vill man investera i ett bra program är det ett av dem jag skulle skriva upp på inköpslistan. Du kan ju också låna en synt av någon vän som kanske har någon... Sedan är det nog bara att fundera på vad du vill ha för ljud som passar.

 

Det finns en scen i "noll tolerans" där det kvinnliga vittnet blir hotat av den onde farbrorn som är brottsling. Och när kameran koncentrerar sig på hans ansikte och sakta sakta zoomar in kan man förutom musiken även höra ett avgrundsliknande lejonmorr... hur underbart som helst... detta återkommer en gång till... titta på det... ibland behövs det inte mycket för att få en underbar stämning... och så en sista sak från långpratande jag...

 

en ljudbank på nätet med högkvalitativa ljud:

 

http://www.ljudo.com

 

lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Cruzito! Det var en mycket bra sida! Det fanns mycket lärorikt innehåll och en hel del ljudeffekter som jag har användning för. Tyvärr fungerade inte länkarna till swischljuden.

 

svar på dundercomas inlägg:

att göra ljuden själv är för dyrt och krångligt. Då är det bättre att sno från någon annan film. Ingen kan ju veta vilken film jag tar det ifrån eftersom alla har ungefär samma skräckljud.

 

ljudo är ingen bra ljudbank tycker jag. Ingen vidare kvalité och inte heller hittar jag de ljud jag söker.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Jag vet inte om ni någon gång blivit pålurad en flashanimation på internet som vaggar in en och sedan kastar en bakåt i stolen av en skrämseleffekt. Men jag märker att dom följer alltid samma möster med lågfrekventa ljud för att skrämma en.

Samma hjärtstilestånds-effekt som i David Lynch filmerna. T ex bakom caféet i Mulloland Drive.

Det måste höras för att förstå i alla fall. =)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Om det inte är någon större produktion du håller på med så funkar det väl att sno från diverse obskyra filmer. "The Darkness that lurks" från Silent hill 2 låter i vilket fall som helst jävligt obehagligt..

 

Annars får du väl göra ljuden själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...