Jump to content

Backup av dv-band?

Jasa Inc
 Share

Recommended Posts

Jag skulle vilja spara råmatrialet från mina dv-band på datorn men det tar ju upp för mycket plats...

Jag vill komprimera ned banden till typ 2-3 Gb men ändå behålla rätt pixelratio osv. om man skulle behöva använda det någon gång i framtiden...

Jag har kört med Divx som blir bra men strular när jag skall hämta in dom i Premiere igen och så är högsta pixelratio 720x528, jag vill ju ha 720x576.

Råd ngn???

Jag tycker det är bättre att spara det på dv-bandet för som du skriver så tar det mycket plats och ifall datorn kanske skulle krascha så kan det ju försvinna från datorn men det kan det inte från dv-bandet, sen kostar ju inte ett dv-band så värst mycket.

/Jesper

[citat=Jasa Inc]Jag skulle vilja spara råmatrialet från mina dv-band på datorn men det tar ju upp för mycket plats...

Jag vill komprimera ned banden till typ 2-3 Gb men ändå behålla rätt pixelratio osv. om man skulle behöva använda det någon gång i framtiden...

Jag har kört med Divx som blir bra men strular när jag skall hämta in dom i Premiere igen och så är högsta pixelratio 720x528, jag vill ju ha 720x576.

Råd ngn???[/citat]

Varför ska du göra backup av råmaterial på en dator från dv-band? låter inte klokt tycker jag! och att packa det till divx låter ju skogs tokigt!

[citat=sound_front][citat=Jasa Inc]Jag skulle vilja spara råmatrialet från mina dv-band på datorn men det tar ju upp för mycket plats...

Råd ngn???[/citat]

Varför ska du göra backup av råmaterial på en dator från dv-band? låter inte klokt tycker jag! och att packa det till divx låter ju skogs tokigt![/citat]

Jag vill ju ha kvar matrialet om jag får för mig att jag skall klippa ihop alla scener som en viss polare har varit med i för att göra en schysst filmsnutt till honom när han typ fyller år eller dylikt, hur tror du 100 höjdare blev till?

... dock inte till vilket pris som helst(gigantiska filer)!

den som spar han har.

[citat=Jasa Inc][citat=sound_front][citat=Jasa Inc]Jag skulle vilja spara råmatrialet från mina dv-band på datorn men det tar ju upp för mycket plats...

Råd ngn???[/citat]

Varför ska du göra backup av råmaterial på en dator från dv-band? låter inte klokt tycker jag! och att packa det till divx låter ju skogs tokigt![/citat]

Jag vill ju ha kvar matrialet om jag får för mig att jag skall klippa ihop alla scener som en viss polare har varit med i för att göra en schysst filmsnutt till honom när han typ fyller år eller dylikt, hur tror du 100 höjdare blev till?

den som spar han har.[/citat]

Jag tror han syftade mer på att det är bättre att spara det på banden istället för på datorn.

[citat=Djungelsmurfen][citat=Jasa Inc][citat=sound_front][citat=Jasa Inc]Jag skulle vilja spara råmatrialet från mina dv-band på datorn men det tar ju upp för mycket plats...

Råd ngn???[/citat]

den som spar han har.[/citat]

Jag tror han syftade mer på att det är bättre att spara det på banden istället för på datorn.[/citat]

jo det förstod jag oxå men det var ju inte det som var det som var grejen

[citat=Jasa Inc]jo det förstod jag oxå men det var ju inte det som var det som var grejen[/citat]

Jag vet inte heller vad grejen är, men om du vill spara material på hårddisk så skall du inte komprimera. Spara det som DV-avi vilket fungerar utmärkt att redigera med till skillnad från material som är hårt komprimerat för att spara plats. Du spar mycket framtida problem och huvudvärk med redigeringen om du sparar filerna i komprimerat format.

Rent praktiskt löser man det med fler hårddiskar, interna och/eller externa så att du får plats med filerna på dom. :)

Ja, DV är komprimerat men lååångt ifrån lika mycket som tex Divx.

[citat=Rogge][citat=Jasa Inc]jo det förstod jag oxå men det var ju inte det som var det som var grejen[/citat]

Jag vet inte heller vad grejen är, men om du vill spara material på hårddisk så skall du inte komprimera. Spara det som DV-avi vilket fungerar utmärkt att redigera med till skillnad från material som är hårt komprimerat för att spara plats. Du spar mycket framtida problem och huvudvärk med redigeringen om du sparar filerna i komprimerat format.

Rent praktiskt löser man det med fler hårddiskar, interna och/eller externa så att du får plats med filerna på dom. :)

Ja, DV är komprimerat men lååångt ifrån lika mycket som tex Divx.[/citat]

men spara alla band i Dv blir ju tyvärr några diskar.

Kompremiss är ett bra ord till denna tråd..

[citat=Munthe]Varför vill du nödvändigtvis ta upp hårddiskutrymme med banden (som DV eller Divx)? Varför vill du inte betrakta själva banden som lagringen?

Att spara banden är helt kompromisslöst.[/citat]

det blir väl dyrt att hålla på och spara upp sig på en massa band?

Betydligt billigare än att spara upp sig på hårddisk. 10 pack DV-tejp kan man få för bra pris. (ungefär 3 kr per GB)

"Pixelratio" är förresten inte beskrivningen 720x576 osv utan beskrivningen av själva pixelns format. DV är non square med stöd för flera olika pixel ratios inom 720x576/5:4 (PAL är 5:4 inte 4:3).

[citat=carbe]Varför inte spara det i mpg en gång? Det blir inte mycket sämre fast mindre gb.[/citat]

Det blir oerhört mycket sämre.

Bifogar ett exempel. Tyvärr kan man ju inte ladda upp fulla bilder men även på den här lilla webbilden ser man att detunder exemplet (omkomprimerad Mpeg) ser betydligt sämre ut än omkomprimerad DV.

rekomp.jpg