Gå till innehåll

Covers, lagligt? och Stim


jakethesnake

Recommended Posts

Hej.

 

1.

Jag undrar om det är lagligt att göra covers till kända film-soundtracks, om man nu har helt egna sounds o.s.v.

 

2.

Jag håller på att få filmmusik av en kille som gör det åt mig. Måste jag sen anmäla det till Stim, även om vi båda är med på det? Kostar det något?

 

3.

Är det nån som gjort covers till "sista mohicanen", eller andra bra soundtracks, så lyssnar jag gärna...

Länk till kommentar
Share on other sites

Stim är bara intresserade vid offentligt framförande. Stim bevakar den ekonomiska rätten men inte den ideella rätten.

 

1. Ja, men det kostar avgift (om det skall framföras, vilket jag antar att det skall göras)

 

2. Är han stim-ansluten, ja. Annars Nej. Är det beställningsverk så är det fast avgift. Är det befintlig musik är det fri prissättning även om man är stimansluten (priset kan vara gratis).

 

När filmen hamnar på DVD hos discshop tillkommer NCB-avgifter...

 

Lite krångligt svar kanske. En lite rakare version är;

 

Om du skall göra en film och har en kompis som är fena på musik kan han göra den gratis till till dig om ni är överens om det. Skall ni göra covers kostar det avgift till stim, men det beror lite på vad man skall använda det till. Om man bearbetar musiken på något sätt behöver man upphovsmannens tillstånd.

 

Lite lurigt, faktiskt. Är man ett coverband och vill spela in en coverskiva är det bara att betala till stim och vara glad, utan att fråga upphovsmännen om tillstånd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...