Gå till innehåll

16 mm optik.


mickez

Recommended Posts

  • 4 veckor senare...

Jag tycker du också ska höra av dig till Tekniken på SvT och förklara ditt problem som icke kommersiell filmare. Kanske finns någon gammal glugg kvar i gömmorna, kanske på något distrikt? Det mesta är nog utsålt, men det är inte säkert. Jag jobbade ca 5 år med BL på SvT på 1970-talet, innan vi först fick Minieclaire och sedan Arri SR. Om resten av smällan är OK, så är det värt att datera upp optiken även om det inte är en zoom. En fast 10 mm

glugg kan man göra mycket med, och kvalitén blir ypperlig. Vid Norrmalmstorgsdramat på 70-talet körde jag BL från taket av ett varuhus entré strax till vänster om prickskyttarna. Vi hade inga skottsäkra västar då, så jag satte extrakassetten innanför skjortan framför hjärtat. Arris kvalitet kan man lita på!

Erik Fagerholm

Länk till kommentar
Share on other sites

Erik, det hade nog inte hjälpt ett dugg om du hade blivit skjuten av en K-pist eller ett prickskyttegevär med en kassett, förutsatt att kasetten inte var gjord av härdat pansar stål eller ballistisknylon... inget att rekomendera, precis som kors, zippotändae, kortlekar, biblar etc så går kulan rätt igenom.

 

Möjligen en gjutjärns dörr till en kamin hade fungerat men jag hade nog aldrig försökt med det mot en karbin eller ett gevär (sergio leone film med Clintan, tror det var "En handfull med dollar")

 

Men annars är Arri utmärkta skapelser.. =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...