Gå till innehåll

Zombie film på Åland


Ufabulum

Recommended Posts

Tjena. Nu har jag skrivit ihop ett manus som jag tänkte filma nu på hösten eller på våren med några polare (om vi får ihop en steadycam någon gång :P). Nu skulle jag villa ha lite kritik på manuset. Vad tror ni jag absolut måste ändra eller tillföra? Jag vet att manuset är ganska råddigt och inte så lätt att förstå alla gånger. Men jag hoppas ni orkar läsa igenom hela.

Manus.doc

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj. Den här tråden kanske ska va under "Kolla mitt manus!". Men nu blev det som det blev. Någon admin får väl flytta den om ni har lust.

 

Förresten kanske man inte kan kalla det här manuset ett riktigt manus eftersom den är mest bara byggd för mig och och mina kompisar att ha något att följa, en grundstomme. Det är ju ingen direkt karaktärs utveckling och jag har bara skrivit då jag kommit på idéer och inte följit några regler för manus eller uppsatser över huvudtaget, så det är inte någon speciell struktur som jag försökt få fram. Det blev bara så som det blev.

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste bara fråga en sak? Manuset är ganska inspirerat av "28 dagar senare" va? Ja ja, hursomhelst. Förutom diverse stavfel så va det enda jag tycker du ska ändra zombiernas beteende. Zombier kan inte röra sig så snabbt, och särskilt inte springa. Och dessutom kan man bara ha ihjäl en zombie genom att hugga av deras huvud eller på annat sätt skada hjärnan.

 

Lite andra grejer jag komma att tänka på var bland annat att du borde förklara mer i manuset exakt vad alla ställen är för nåt, om du förstår vad jag menar. T.ex: Norrgårds och Lindbacken. Och i en scen går han till "Alex rum", vem är Alex?

 

En annan som som känns lite oklar är varför Arnold vill döda Gustav och Alf, istället för att hjälpa dom att fly.

 

Hoppas jag inte låter alltför negativ, det är bara menat som konstruktiv kritik. Stå på dig, det behövs mer Zombie-filmer här i världen! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, jag kom på idéen till ett manus då jag såg 28 days later. Norrgårds o Lindbacken är ställen och hus som på riktigt här på Åland. Men zombiernas beteende så som dom är nu, tycker jag ska va kvar. Det skulle inte passa i den här filmen att zombierna rör sig alltför söligt när filmen oftast utspelar sig på stora ytor utomhus. Och det skulle bli för mycket SFX att göra om alla huvuden ska flyga. Det där med att Arnold stannar upp Gustav genom att slå ner han så behöver inte betyda att han ska döda dom. Jag har funderat på att lägga till en scen där en urinvånare snackar med Arnold, och att Arnold då berättar sina planer att förstöra hela Åland med Kärnvapen. Då blir urinvånaren galen och försöker hindra Arnold och det slutar med att urinvånaren blir skjuten. Och sen en annan scen då Arnold smyger på Alf och Gustav och får höra när dom snackar om att stoppa Arnold att plantera kärnvapnet. Det skulle kanske räcka för att förklara Arnolds motiv att va så misstänksam mot Gustav och Alf att han slår ner dom innan han frågar frågor. Det där med att han kastar en granat på Gustav är nog för att han är human och får några zombier dödade på köpet, det kanske inte framgår i manus med Arnold har ännu inte sett zombierna då han slår ner Gustav.

puh, det blev ett långt svar. Hoppas ni har några bättre idéer på hur man ska förklara Arnolds motiv, för jag vill gärna ha kvar alla scener som dom är i Filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

För det första så tycker jag hela idén med Zombies suger. För det andra så beter dom sej precis som mördaren/mördarna i Scream-filmerna, dvs klumpigt och förutsägbart.

Och lite överdrivet med att dom ska skälja bort Åland och så har en snubbe plötsligt en handgranat.

Men en sak var rätt coolt: scen 14 (tror jag), den med mannen som kollar på tv.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...