Jump to content

Recommended Posts

Posted

om jag har redigerat ett projekt i premiere i 16:9 sedan vill jag ha över det på video eller eventuellt DV band med widescreen bars och inte en ihoptryckt bild hur ska jag då göra?

Posted

ok men det verkar inte gå att ställa om ett 16:9 projekt till ett 4:3? iaf inte i premiere pro. Menar du att jag måste rendera ut hela filmen först för att sedan importera den i premiere igen i ett 4:3 projekt? då förlorar man ju en massa kvalite och så.

Posted

Sorry, jag kollar inte detta forum regelbundet. Men du bör kunna få till det utan att rendera allt till en ny fil. Markera hela tidslinan och högerklicka. Nånstans där kan du välja Aspect Ratio på klippen. Välj 16:9 här. Sedan går du till projektinställningarna och väljer 4:3, så ska du se att de svarta fälten kommer fram.

EDIT: Premiere Pro? Den här metoden fungerar i v6/6.5 i alla fall. Verkar knas om de gjort så det inte går att ändra. Men prova att skapa nytt 4:3-projekt och importera ditt 16:9-projekt dit. Kanske funkar?

• 3 weeks later...