Gå till innehåll

Inzoomning till exakt punkt


Joe Hill

Recommended Posts

Jag håller på med ett leranimationsprojekt och undrar om det går att zooma in till en exakt punkt i adobe premiere, utan att bilden ändras i storlek. Effekten är att få kameran att åka mot ögat. Visst det funkar att zooma med kameran manuellt men vid ca 3 cm från figuren tappar den fokus.

 

Är detta möjligt eller krävs det mer avancerade program såsom ae?

test_liten.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Joe Hill]Jag håller på med ett leranimationsprojekt och undrar om det går att zooma in till en exakt punkt i adobe premiere, utan att bilden ändras i storlek. Effekten är att få kameran att åka mot ögat. Visst det funkar att zooma med kameran manuellt men vid ca 3 cm från figuren tappar den fokus.

 

Är detta möjligt eller krävs det mer avancerade program såsom ae?[/citat]e inte säker på om jag förstår vad du menar men om du ska zooma digitalt så får du ju kvalitetsförlust. vad menar du med ändras i storlek? mitt tips ifall du inte kan stänga av autofokus, är att du zoomar så mkt som möjligt med kameran(utan att den tappar fokus) och sen digitalzoomar den sista lilla biten

Länk till kommentar
Share on other sites

%2$s skrev:
e inte säker på om jag förstår vad du menar men om du ska zooma digitalt så får du ju kvalitetsförlust. vad menar du med ändras i storlek? mitt tips ifall du inte kan stänga av autofokus, är att du zoomar så mkt som möjligt med kameran(utan att den tappar fokus) och sen digitalzoomar den sista lilla biten


Jag ska testa hur det blir. Vad jag menade med att bilden inte ska ändras så är det ju så att om man sätter en keyframe med talet 100 i början av klippet och sätter en keyframe 200 i slutet av klippet så är det ju inte kameran som flyttas utan det är ju bilden som blir större. Om jag har en bild som är 720 * 480 blir det svarta fält både ovan och under bilden. Dessa försvinner om jag använder förstoring/zoomningen i premiere.

Följande externa länk visar vad jag menar http://www.sprocket.se/media.php?id=992
(Inzoomning helikoptern i början). Med viss kvalitèt förlust.
Länk till kommentar
Share on other sites

är det den så kallade skräckzoomen aka dolly med counterzoom som det kallas du är ute efter?

 

det du säger med att ungefär 3 cm från kameran så tappar den fokus så kan det nog ha att göra med att makroläget oftast bara fungerar i vid vinkel (ickezoomat alltså) det du kan göra är kanske att börja nära med vid vinkel och makro och dolla bakåt till telezoom...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten]är det den så kallade skräckzoomen aka dolly med counterzoom som det kallas du är ute efter?

 

det du säger med att ungefär 3 cm från kameran så tappar den fokus så kan det nog ha att göra med att makroläget oftast bara fungerar i vid vinkel (ickezoomat alltså) det du kan göra är kanske att börja nära med vid vinkel och makro och dolla bakåt till telezoom...[/citat]

 

 

Jag kan inte nämna en film på rak arm, där den används. Men det jag är ute efter är en känsla av att man får följa med in i huvudkaraktärens tankar.

 

Jag ska prova testa de olika alternativen till helgen, och återkommer med hur resultaten blev.

Länk till kommentar
Share on other sites

om det är vad jag tror det är så är det väl den klassiska "vertigo-effekten" som används i exempelvis the mask när jim carrey ser sin största kärlek, han är stilla i bild, men hela bakgrunden skiftar kraftigt i perspektiv från tele till vidvinkel... eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...