Gå till innehåll

Widescreen 16:9 (PAL) i 3DStudioMax?


axelz

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har filmat lite ute i naturen och vill lägga in några 3d grejer.

Jag har filmat i widescreen format, men i 3DStudioMax finns inte det alternativet att rendera i det formatet.

Vet någon hur jag ställer in det manuelt i 3DStudioMax?

 

Johan Axelsson!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inte haft det problemet när jag hållt på med det.... men du kan kolla tjänsterna på deras hemsida....

 

Men det ska väl gå att fixa nån plugin eller något liknande till det....

 

men kolla först på deras hemsida....

 

vilke´n version e de du har???? 5.0????

Länk till kommentar
Share on other sites

Ta custom size, sen skriver du in den upplösningen som kameran filmar med. När du är färdig och har renderat allt så tar du in det till något bildredigerings program och gör en "matte" där de svarta fälten är.

Ta sedan in det i ett redigerings program och composita ihop alltsammans.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kameran kör ju samma upplösning som vanligt men en annan "aspect-ratio". (pixlarna är avlånga)

 

Om programmet verkligen inte har inställningar för anamorfiskt (jag tvivlar) så kan du göra förljande "nödlösning".

 

720*576 wide blir 1024*576 om man "drar ut det" till normala proportioner. Om du renderar i Max med den upplösningen och Square pixels som pixelaspekt kan du sedan sätta ihop det i AfterEffects (till exempel) genom att se till att videomaterilet är tolkat som D1-Wide och grafiken som Custom med Square pixels. Programmet ser då enkelt till att stretcha iordning grafiken så att den passar.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...