axelz Posted October 17, 2003 Posted October 17, 2003 Hej! Jag har filmat lite ute i naturen och vill lägga in några 3d grejer. Jag har filmat i widescreen format, men i 3DStudioMax finns inte det alternativet att rendera i det formatet. Vet någon hur jag ställer in det manuelt i 3DStudioMax? Johan Axelsson! 0 Quote
schönis Posted October 19, 2003 Posted October 19, 2003 Jag har inte haft det problemet när jag hållt på med det.... men du kan kolla tjänsterna på deras hemsida.... Men det ska väl gå att fixa nån plugin eller något liknande till det.... men kolla först på deras hemsida.... vilke´n version e de du har???? 5.0???? 0 Quote
Quentrix Posted October 20, 2003 Posted October 20, 2003 Ta custom size, sen skriver du in den upplösningen som kameran filmar med. När du är färdig och har renderat allt så tar du in det till något bildredigerings program och gör en "matte" där de svarta fälten är. Ta sedan in det i ett redigerings program och composita ihop alltsammans. 0 Quote
eimermusic Posted October 22, 2003 Posted October 22, 2003 Kameran kör ju samma upplösning som vanligt men en annan "aspect-ratio". (pixlarna är avlånga) Om programmet verkligen inte har inställningar för anamorfiskt (jag tvivlar) så kan du göra förljande "nödlösning". 720*576 wide blir 1024*576 om man "drar ut det" till normala proportioner. Om du renderar i Max med den upplösningen och Square pixels som pixelaspekt kan du sedan sätta ihop det i AfterEffects (till exempel) genom att se till att videomaterilet är tolkat som D1-Wide och grafiken som Custom med Square pixels. Programmet ser då enkelt till att stretcha iordning grafiken så att den passar. 0 Quote
Recommended Posts