lilla_farbrorn Postad 27 februari 2006 Postad 27 februari 2006 Hur parerar man egentligen för extrema ljuskällor som till exempel explosioner och liknande? Är det mörkt till en början i en scen som man sedan vill ska bli ljusare, hur gör man då? Det går ju inte att reglera en explosion precis. Har sett i en del filmer hur vissa explosioner är aldeles överexponerade och inte alls snygga. Hur gör man? Om någon vecka ska jag filma i mörk miljö och sedan mot en ljuskälla på runt 20 000 cd (candela). Hur gör jag detta utan att få ett helt överexponerat material? Jag vill inte gärna parera manuellt med bländaren precis. 0 Citera
mattsand Postad 27 februari 2006 Postad 27 februari 2006 man gör explosionerna med bensin. brinner inte så ljust och dessutom tillräckligt länge för att ge bild. och så exponerar man upp resten av bilden med feta lampor, men kan du inte det är graduerade filter väldigt bra. nd eller ett sunsetfilter kanske? /mattias 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 28 februari 2006 Författare Postad 28 februari 2006 I det här fallet är det ett nödbloss som kommer att vara i bild och resten av omgivningen ska se mörk ut. Jag tänkte på nd-filter, men använder jag det kommer tiden före nödblosset tänds vara alldeles för mörk. Om jag anpassar bländaren efter omgivningen (som är ljussatt) före nödblosset tänds hur pass fult blir nödblosset? Blir det helt vitt eller kan jag få det snyggt på något sätt? Blir det kanske snyggt ändå, trots att det är överexponerat på nödblosset? 0 Citera
mattsand Postad 28 februari 2006 Postad 28 februari 2006 graduerat nd pratar jag om, helst cirkulärt. då kan du välja vilken del av bilden som ska mörkas ner. du kan till och med testa att slajda in det precis när blosset tänds. /mattias 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 1 mars 2006 Författare Postad 1 mars 2006 har tyvärr inte tillgång till ett sådant filter. Ingen budget till att köpa ett heller. 0 Citera
mattsand Postad 1 mars 2006 Postad 1 mars 2006 hmm, varför frågar du då? förväntar du dig att alla lösningar är gratis? :-) skämt åsido så tycker jag att du ska leta nogrannare, både hos polare och i plånboken. såna filter är sjukt användbara. /matt 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 5 mars 2006 Författare Postad 5 mars 2006 faktum är att väldigt många lösningar är gratis och jag hade hoppats på en gratislösning nu också. eller bara någon som säger: du behöver inte göra någonting, blosset kommer att se bra ut ändå. det gör ingenting att det är överexponerat precis där det brinner. 0 Citera
mattsand Postad 5 mars 2006 Postad 5 mars 2006 nej, det kommer nog garanterat att se keff ut. den bästa lösningen är att ljussätta upp allmänljuset till bara några steg under blosset, men det är nog dyrarare än ett filter. jag är säker på att du kan hitta ett graduerat nd-filter för noll kronor eller några tior. förstår faktiskt inte varför du är så skeptisk. ;-) förresten, har du funderat på att filma day eller dusk for night? skulle kunna funka jättebra... /mattias 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 6 mars 2006 Författare Postad 6 mars 2006 Okej, om jag inte ska vara skeptiskt då. Jag har tillgång till en sony pd-150. Funkar filtret till den kameran? Jag vet inte ens om det finns något utrymme för filter på den optiken. Var köper jag ett nd-filter och hur skulle jag kunna få tag på det för noll kronor? Jag har tillgång till ganska omfattande ljussättning och kommer att filma på eftermiddagen/tidig kväll för att sedan göra det mörkare i efterarbetet. Om jag ljussätter lite extra just i den scenen då blosset tänds, måste jag ha enorma kunskaper i bildbehandlig för att få den scenen att smälta in i resten av klippen? Jag menar.. är det svårt? 0 Citera
jmalmsten Postad 6 mars 2006 Postad 6 mars 2006 snabbt svar: jag har själv tillgång till en sådan kamera, kolla på höger sida strax vid motljusskyddet (svarta fyrkantiga saken längst fram på objektivet) där ska det finnas en liten metallskruv som går att skruva på med fingrarna, lossa den och vrid hela motljusskyddet åt ett håll(vilket kommer jag inte ihåg) då lossnar den och filtergängan på 58 mm kommer i ljusan dager och du har hur mycket plats som helst. Jag har själv hängt på mini35'or på den stackaren och den har inte sagt ifrån. lycka till. det brukar väl vara häftigast att verkligen se effekten av sådana flares? jaja, det är väl någon som har bestämt hur du vill ha det antar jag:) hehe... nä jag bara skojar... är det fiction du ska spela in, eller verklighet? det lättaste är väl att ljussätta allt annat så att det passar med det övergödda tomteblosset? att försöka få skitmaterial att passa in i ett sammanhang utan förtanke är i princip omöjligt... 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 6 mars 2006 Författare Postad 6 mars 2006 tack för beskrivningen. Jag spelar in fiction och självklart ljussätter jag alla scener och inte bara det klippet med blosset. Men jag tänkte att det verkade jobbigt att ljussätta varenda scen lika mycket som det med blosset eftersom det lär krävas en hel del extra. Och ja, klart det är effekten jag vill åt från blosset, just därför vill jag inte ha en överexponerad boll över hela bilden. Vad menar du med att någon har bestämt hur jag vill ha det? 0 Citera
mattsand Postad 7 mars 2006 Postad 7 mars 2006 filma på dagen och pumpa upp nivåerna så mycket du kan, blända ner till korrekt exponering och sedan är det bara att tända blosset, vilket nu kommer att vara mycket mindre ljust relativt sett. varför skulle du tända mer ljus när blosset brinner? trodde ditt problem var det omvända. eller vill du "förlänga" des ljusverkan på omgivningen? i så fall är det en bra idé att tända mer/dimma upp, ja. filter kan du hålla framför kameran helt enkelt, du ska ju ändå flytta in det i bild manuellt. billigt finns de på ebay och gratis genom att fråga på skolor, regionala resurscentrum, polare, fotobutiker, och så vidare. varför skulle du förresten behöva ljussätta alla scener "lika mycket"? du har väl bländare på kameran? /mattias 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 7 mars 2006 Författare Postad 7 mars 2006 Jag tycker inte det riktigt fungerar att filma på dagen, för att sedan göra det till natt. Självklart har jag bländare, men det blir inte samma sak. Sikten ska inte vara så klar som det blir på dagen jämfört med natten. Blosset, ska se ut att vara den ända ljuskällan tillsammans med månen. En eller två lampor får fungera som månljus medan två andra starka lampor får lysa utanför bild och agera istället för blosset, eftersom det slocknar betydligt snabbare än vad det tar för mig att slutföra filmningen. Det jag menar med att har mer ljus när man tänder blosset är för att när jag sedan bländar ned så ska inte hela omgivningen runt blosset vara kolsvart. Och nej, jag sa inte att jag skulle ljussätta alla scener lika mycket, utan jag frågade jmalmsten om det var det han tyckte att jag skulle göra, eftersom det verkade som att det var det han sa. Vad menar du med att pumpa upp nivåerna? 0 Citera
Erik F Postad 28 mars 2006 Postad 28 mars 2006 Svårt läge utan enkel standardlösning. Du måste nog dela upp lösningen i flera delar och använda flera av det råd du fått. Ett tips om efterarbetet att foga in bland de andra: Åtminstone i FCP 4,5 finns color corector, där du kan variera ljusheten i hög-, mellan- och lågdagrar separat. Sänk högdagern så mycket du kan. Lått mellandagern vara och höj lågdagern (svart) något. Inte för mycket, för då blir det grått. Det kan hjälpa dig något. Kör också med olika fasta kameror mot bloss och mot dem som ska belysas och klipp imellan. Då tänker inte folk lika mycket på ev. fulheter. Erik Fagerholm 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 28 mars 2006 Författare Postad 28 mars 2006 http://img391.imageshack.us/img391/1684/flare14tl.jpg Nu har jag filmat och resultatet syns ovan. Självklart blev det första klippet helt överexponerat så fort flaren drog igång på allvar, men jag löste det helt enkelt genom att blända ned i nästa klipp. Det kunde blivit bättre, men det här fungerade också bra tyckte jag. 0 Citera
Erik F Postad 1 april 2006 Postad 1 april 2006 Det där verkade ju fungera bra! Här bara ett litet tillägg till vad jag skrev om colorcorrectorn i Final cut. Förutom att du kan ge olika förstärkning/nedtoning i hög- mellan- och lågdagrar, så kan du också animera inställningarna mjukt över tiden med hjälp av nyckelrutor, så du behöver inte alltid klippa vid ljusjusteringar i efterhand. Erik Fagerholm 0 Citera
mattsand Postad 5 april 2006 Postad 5 april 2006 ser bra ut, trots att du missförstod ungefär allt jag sa. :-) /mattias 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.