Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

halloja..:D

Från början hade jag tänkt spela in en kortfilm med video och en mini35 adapter....men nu efter att kolla igenom lite inlägg här på forumet så hittade jag en intressant liten Super16 film kamera, a-cam sp16.

Är det nån som har använt denna kamera??

Problemet är att jag är inte så insatt på filmteknink och har en "massa" (tilläckligt....=)...) frågor om det, speciellt om överförningen av filmen till en digital hårdvara. Och om det lönar sig kostnadsmässigt, till skillnad från video...??

1. Vad kostar det att filma på 16mm film??...eller super16??...e de nån skillnad??...:)

2.Är det så att efter du filmet ditt material så måste du framkalla filmen? vad kostar det då??...eller finns det en anna lösning, tänkte på en video output...

...tack R.R Sudio

Postad

det finns bättre kameror. har inte filmat men a-camen men hållt den i handen och sett rätt mycket som filmats med den, och den är bra om du vill äga en egen kamera som backupkamera, testkamera, actionkamera, vadvetjag, men ska du göra kortfilm vil du nog ha en "riktig". du kan hyra en arri sr1:a i rätt många veckor för priset av en a-cam.

räkna med i runda tal 300 kronor per minut med film, framkallning och skanning.

/mattias

Postad

tack för ditt svar...:)

vad är det som är negativt med a-camen??, visserligen så tillåter den inte PL-lenses, men de test clip som jag sett att filmats med kameran ser ut att fungera bra...

Postad

Vilket läskigt sammanträffande :D Jag funderar också på att använda Ikonoskops A-cam i min nästa film! Den går att hyra för 750 kr/dygn hos Ljud- och Bildmedia och då ingår 9mm optik. Nu får vi se vad Mattsand tycker är dåligt, han kanske övertygar mig att omvärdera mitt val.

Postad

Det är ju en fördel att kunna titta igenom objektivet på en kamera. A-cam har väl så kallar "sportsökare" - dvs en liten glugg på sidan om kameran som man tittar igenom. Sånt känns ju ruggigt begränsande. Hur ser man skärpa? Hur drar man skärpa utan att först mäta och sedan ställa in optiken genom att titta på skärpeskalan på den minimala gluggen (bara en sån sak - små gluggar på 16-kameror, näej).

Postad

ja d har du rätt i.....jag kollade lite på derar hemmsida och hittade en länk...

http://www.duallcamera.com/store/index.shtml Gå sedan på sidan till -> Cameras -> Super16mm -> a-cam -> och sedan en liten länk med accossories....

...och t.om. med en sådan utrustning så är kameran förmånlig....

Ännu en fråga....:)....16mm och Super 16....är skillnadenden att Super 16 tillåter en förstorning, på bioduk??

Postad

det är inget *fel* på kameran. den saknar bara allt utom det mest väsentliga. en vettig sökare, fler och bättre gluggar, längre mag, snabbytesmag, möjlighet att ha den på axeln, tyst gång, och en hel del annat är saker jag nog skulle sakna jämfört med de arri och aaton-kameror jag brukar använda. fördelarna är ju att den är sjukt liten och sjukt billig, så använd den till saker där dessa fördelar väger över. på en ordinär kortfilm tror jag inte på varken eller.

/mattias

Postad

btw för 750/d kan du hitta en gammal arri eller aaton också om du kollar runt. inte hos drakarna men privatpersoner och typ olika resurscentrum sitter också på saker.

/mattias

Postad

tack. vi använde en arri sr3 med zeissgluggar och kodak vision2 expression 500t. johan nordström är sveriges bästa okända fotograf. han har gjort massor men gör inte så mycket väsen av sig.

/mattias

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...