Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej Sigge här! jag älskar att göra kortfilmer m.m men det är så "pip" svårt att fatta alla effect programen, T.e.x jag fattar inte After Effects hur ska man göra för att få de effecter man vill!? Jag jobbar mycket med film men inte med effecter och det är de jag och mina polar försöker lära oss, Bluescreen hur anväder man en sån i vilket program och vad är en key något som man behöver för det ska funka!? snälla hjälp mig

desperat!

Postad

Nätet är fullt av tutorials och forum som rör effekter. Skulle man sätta sig och skriva ned allt är frågan om voodoofilms server skulle palla inlägget.

Om du vill lära dig - lär dig att leta. Det är oerhört svårt att veta i vilken ände man ska börja utan att veta vad det är du håller på med. En viktig nyckel till att förstå specialeffekter är också att själva inspelningen är det som avgör resultatet. Tänk visuellt. Vilka beståndsdelar i en bild eller flera behöver du för att skapa en trovärdig effekt med en digital sax och lite digitalt klister? :)

Postad

Inte nog med det, utforska programmet, testa alla funktioner och knappar. Lär dig vad dom gör och inte gör på egen hand. Tro mig, så lärde jag mig 3ds max från första början. Och gör som Munthe säger; tänk visuellt - hur kan man få fram den effekten, scenen eller färgen?

Titta inte bara på tutorials och forum utan testa på egen hand. Det finns alltid fler sätt att lösa en uppgift på, och det är genom feltryckningar och de egna sätten man lär sig bäst på anser jag.

Postad

[citat=Siggva]Hej Sigge här! jag älskar att göra kortfilmer m.m men det är så "pip" svårt att fatta alla effect programen, T.e.x jag fattar inte After Effects hur ska man göra för att få de effecter man vill!? Jag jobbar mycket med film men inte med effecter och det är de jag och mina polar försöker lära oss, Bluescreen hur anväder man en sån i vilket program och vad är en key något som man behöver för det ska funka!? snälla hjälp mig

desperat![/citat]

Börja med att köp en bra bok. Creating Motion Graphics with After Effects vol 1 & 2 är bra. Adobe After Effects Studio Techniques funkar som uppföljare till dem. (Förutsatt att det är After Effects du vill lära dig, vill du gå djupare in i compositing så kanske du bör kolla upp tyngre compositingprogram som Combustion, Fusion eller Shake. Men då ökar inlärningströskeln också. Det är lite olika beroende på vad det är du vill göra. After Effects t.ex. är det betydligt lättare att göra rörlig grafik i; vinjetter osv.)

Man kan inte lära någon ett program över internet, det bästa är om du sätter dig i programmet och följer några tutorials till att börja med, förslagsvis.

En key, eller matte som det också kallas är en kanal som definierar vad som kommer synas och vad som kommer vara transparant, eller semi-transparant. När du "keyar" skapar du en sån kanal.

Postad

enkelt... Lek...

Tänk på att det gjordes massor med specialeffekter innan datorerna fanns i var studios effekthall, och senare privatpersons rum.

En sak att lära sig är att bilden är bara och endast en 2dimensionell representation av vår 3dimensionella verklighet, kan verka trivialt, men hur många här har inte problem att rita av det ni redan ser med blotta ögat? Det borde ju vara trivialt eftersom vi ser det vi vill rita av men någonstans i hjärnan tar något annat över och säger åt oss att det är minsann så här en stol ser ut, inte så som ni ser den...

för intresserade: Teckna med högra hjärnhalvan av Betty Edwards. Den gav otroligt mycket insikt om hur vi ser världen...

Men i övrigt så kan jag bara säga: Lek, spring in i väggen några gånger så att du vet hur det känns...

och just det ja, läs allt som du kommer över i ämnet eller allt som du kanske kan utnyttja... Tänk bara på ILM, vilket gäng det var innan Star Wars...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...