ndesh Postad 17 februari 2006 Postad 17 februari 2006 Hej! Jag skall hjälpa till att filma en musikvideo i helgen och är total nybörjare vad gäller filmkameror, har dock bra koll och erfaranehet vad gäller "vanlig" fotografi med systemkamera (vi kommer använda profesionella dv-kameror). - Vad är de största olikheterna och vad bör jag vara uppmärksam med? - Vågar man lita på autofokus (vi filmar innohus på en scen så ljuset är ganska dämpat) - Finns det något sätt att låsa autofokusen (som när man håller in avtryckaren halvt på en vanlig kamera) - Lite sugen på att köra på stor bländaröppning men är det farligt om man måste köra manuell fokus? Kanske bättre med mindre öppning och mindre behov av fokus-justeringar? Nån som har erfaranhet av något likannde? Mvh Anders 0 Citera
Munthe Postad 17 februari 2006 Postad 17 februari 2006 En professionell DV-kamera har ingen autofokus. Du kommer upptäcka att du behöver vara fullt öppen mest hela tiden och sedan vräka in ljus. Där skiljer sig stillbildens långa exponeringar mot videons och filmen 1/25 konstant. 0 Citera
mattsand Postad 18 februari 2006 Postad 18 februari 2006 en professionell (eller icke för den delen) dv-kamera är ingen filmkamera. en fimkamera fungerar för övrigt nästan precis som en manuell stillbildskamera med fix slutartid (1/50 i 9 fall av 10). de flesta har till och med ttl-mätning. /mattias 0 Citera
wääuu Postad 18 februari 2006 Postad 18 februari 2006 asså bländaröppningen spelar inte så stor roll på video, så jevvla långt skärpedjup ändå 0 Citera
ndesh Postad 20 februari 2006 Författare Postad 20 februari 2006 Tack för tipsen! Sant wääuu, verkar som om jag oroade mig ganska mycket i onödan (har inte sett slutresultatet än dock), använde nästan inget tele, bara vidvinkel eller nästan vidvinkel så skärpan var inte så stort problem, däremot var det inte helt lätt att få de vinklar man ville med sju pers på en ganska lite scen! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.