Jump to content

PROBLEM med att redigera!

Cippan
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har en Sony DCRHC19 Handycam som jag köpte strax innan jul för att filma just julhelgen och nyår. Tidigare har jag använt mig av min kompis Panasonic NVGS17 DV-kamera som jag tyckter gav ett mycket bra resultat faktiskt.

Hur som helst! Jag köpte sony kameran och satte mig ner för några dagar sedan för att redigera allt jag hittills hade filmat. Men detta visade sig vara lättare sagt än gjort, då det inte alls var lika enkelt att redigera filmen med sony kameran som med den från panasonic kameran.

Jag använder Movie maker eftersom detta är enbart relativt enkla filmer som jag snabbt vill få klara för visning. Men först så retar jag mig på att musiken jag lagt in låter Ihålig och plastig! Komprimerar movie maker ljudet trots att man väljer att spara filmfilen som DV-AVI format?

Sen märkte jag också att när jag brännt filmen i DVD format via Nero Vision Express, från DV-AVI format så blir toningseffekterna alldeles grå/grön daskiga i färgen! Under själva toningseffekten ändrar hela bilden färg liksåm.. och återgår sen till normalt när effekten är över. Otroligt fult och irriterande!

Hur ska man göra för att lättast få BÄST kvalitet på såväl LJUD som BILD på sina hemmavideos utan komprimering och annat STRUNT! .. för att sedan bränna till DVD för visning?!

Uppskattar alla svar eller tips på hur ni gör när ni bränner era filmer, vilka kameror ni använder osv!

För det första så är det en kompakt konsumentkamera du använder som förmodligen är utan 3ccd därför blir kvalitén på din skärm (som är högupplöst tillskillnad från lcd-skärmen och en vanlig tv) dålig.

Window Movie Maker är också ett jäkligt destruktivt program som ger dålig kvalité på både ljud och bild trots att det påstår att det är "lossless". Mitt tips är att köpa något lite mer kompetent program men ändå lika lätt att använda. Pinnacle och Ulead Media Studo Pro är bra exempel i prisklassen under 500 kronor.

Hur menar du när du säger att musiken du lagt in låter ihålig? Har du micat musiken eller lagt på den i efterarbetet? Jag vet att WMM är dåligt, men ljudet ska inte komprimeras särskilt hårt.

Det där med att toningseffekterna är fula vet jag inte varför. Det gäller att hitta den rendreringsinställning som ger störst filformat = bäst kvalité. Jag tror faktiskt inte DV-AVI är den bästa i WMM. Har dock inte programmet på den här datorn så jag kan inte titta efter.

Mm.. jag håller med dig om att det är bättre att lägga lite pengar på ett bra program. Jag ska köpa Sony Vegas 6+DVD tänkte jag.. såg det på Dustin Home för endast 600 kronor ungefär.

Jag har lagt på musiken i timelinen och den har en bithastighet på 192kbps, men sen när jag sparat filmfilen (tror ganska säkert faktiskt att DV-AVI är största formatet, 26min lång film = 5,5gig) och brännt på DVD så låter ljudet (speciellt när sångerskan i låten sjunger med sin ljusa stämma) som om det ska "spricka". Det påminner om när man laddar ner en film från nätet, ljudet blir liksom aldrig det samma!

Hmm.. ja har dock aldrig märkt detta innan när jag redigerat med Movie Maker på samma datorn, så jag förstår inte alls varför jag får dessa problem när jag ska redigera film från denna Sony videokameran.