Gå till innehåll

Premiere Pro 1.5: Exportera till 16:9 - varför är det fortfarande 4:3 när jag...

Recommended Posts

Postad

Hejsan allesammans!

Har ett litet problem som jag tänkte åtgärda med hjälp av eran kunnighet:

Är nämligen så att jag under kvällen knåpat ihop en trailer till vår kommande film (P100 i 3:an). Den är filmad i wide screen, capturad i wide screen och ja, allt är gjort och i wide screen och ser bra ut så länge man är i Premiere.

Problemet kommer sedan när jag exporterar filmen. Den är inställd på att exportera den i wide screen, men när exporteringen är klar, och jag öppnar filmen i t.ex. VLC eller WMP, så är allt ovanligt långt och fult - det spelas alltså upp i 4:3?

Skall det vara så? Vill minnas att jag öppnat flera filmer i WMP som varit i wide screen, och att WMP då automatiskt också spelat upp dem i WS. Hur gör jag egentligen?

Tack på förhand.

Postad

Har också detta problem när man exporterar i AVI. Vet inte varför de blir så... Men kör du exporteringen med media encoder o tar ut den i mpeg så får du rätt format.

Kan någon säga varför det blir 4:3 med avi?

Postad

Några saker att kolla:

- 16:9 material skall editeras i 16:9-Projects

- När man tar in 16:9 material i PPro, markera filen i Project Window och gå till File > Interpret Footage och se till att filens PAR är satt till 1.422

- När man exproterar, se till att exportera som 16:9. Ibland är default 4:3, speciellt i Adobe Media Encoder, och då blir det ju fel.

Postad

Hmm, tack för svaren. Har en annan fråga då:

Hur fixar jag nya encoders så att jag kan exportera till något annat än Microsoft AVI, AVI etc. Finns inga MPEG eller sådant nu...

Tackar

Postad

[citat=Ivan200]Finns inga MPEG eller sådant nu...[/citat]

Har du en fullversion av Premiere Pro:

1. Se till att Timelinen är vald

2. Gå till File > Export > Adobe Meida Encoder

3. Välj MPEG2-DVD

4. Exportera

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...