Jump to content

Premiere Pro 1.5: Exportera till 16:9 - varför är det fortfarande 4:3 när jag...

Ivan200
 Share

Recommended Posts

Hejsan allesammans!

Har ett litet problem som jag tänkte åtgärda med hjälp av eran kunnighet:

Är nämligen så att jag under kvällen knåpat ihop en trailer till vår kommande film (P100 i 3:an). Den är filmad i wide screen, capturad i wide screen och ja, allt är gjort och i wide screen och ser bra ut så länge man är i Premiere.

Problemet kommer sedan när jag exporterar filmen. Den är inställd på att exportera den i wide screen, men när exporteringen är klar, och jag öppnar filmen i t.ex. VLC eller WMP, så är allt ovanligt långt och fult - det spelas alltså upp i 4:3?

Skall det vara så? Vill minnas att jag öppnat flera filmer i WMP som varit i wide screen, och att WMP då automatiskt också spelat upp dem i WS. Hur gör jag egentligen?

Tack på förhand.

Några saker att kolla:

- 16:9 material skall editeras i 16:9-Projects

- När man tar in 16:9 material i PPro, markera filen i Project Window och gå till File > Interpret Footage och se till att filens PAR är satt till 1.422

- När man exproterar, se till att exportera som 16:9. Ibland är default 4:3, speciellt i Adobe Media Encoder, och då blir det ju fel.