Ivan200 Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Hejsan allesammans! Har ett litet problem som jag tänkte åtgärda med hjälp av eran kunnighet: Är nämligen så att jag under kvällen knåpat ihop en trailer till vår kommande film (P100 i 3:an). Den är filmad i wide screen, capturad i wide screen och ja, allt är gjort och i wide screen och ser bra ut så länge man är i Premiere. Problemet kommer sedan när jag exporterar filmen. Den är inställd på att exportera den i wide screen, men när exporteringen är klar, och jag öppnar filmen i t.ex. VLC eller WMP, så är allt ovanligt långt och fult - det spelas alltså upp i 4:3? Skall det vara så? Vill minnas att jag öppnat flera filmer i WMP som varit i wide screen, och att WMP då automatiskt också spelat upp dem i WS. Hur gör jag egentligen? Tack på förhand. 0 Quote
Danell Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 Har också detta problem när man exporterar i AVI. Vet inte varför de blir så... Men kör du exporteringen med media encoder o tar ut den i mpeg så får du rätt format. Kan någon säga varför det blir 4:3 med avi? 0 Quote
Rogge Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 Några saker att kolla: - 16:9 material skall editeras i 16:9-Projects - När man tar in 16:9 material i PPro, markera filen i Project Window och gå till File > Interpret Footage och se till att filens PAR är satt till 1.422 - När man exproterar, se till att exportera som 16:9. Ibland är default 4:3, speciellt i Adobe Media Encoder, och då blir det ju fel. 0 Quote
ressigören Posted February 12, 2006 Posted February 12, 2006 Mediaspelaren öppnar ofta filen som om den vore i 4:3 och drar alltså ut bilden. Ibland går det att ställa in formatet i själva mediaspelaren. 0 Quote
Ivan200 Posted February 12, 2006 Author Posted February 12, 2006 Hmm, tack för svaren. Har en annan fråga då: Hur fixar jag nya encoders så att jag kan exportera till något annat än Microsoft AVI, AVI etc. Finns inga MPEG eller sådant nu... Tackar 0 Quote
Rogge Posted February 12, 2006 Posted February 12, 2006 [citat=Ivan200]Finns inga MPEG eller sådant nu...[/citat] Har du en fullversion av Premiere Pro: 1. Se till att Timelinen är vald 2. Gå till File > Export > Adobe Meida Encoder 3. Välj MPEG2-DVD 4. Exportera 0 Quote
Recommended Posts