Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej! Håller på i Premiere 6. Vet någon hur man gör för att lägga två filmklipp på varandra så att båda syns lika skarpt och tydligt?

Om jag t.ex. vill ha mig själv mot mig själv i bild, så kan jag bara få "den ena mig" i nästan helt genomskinlig. Jag vill ha båda skarpt.

(Jag har haft kameran helt stilla och filmat en scen. Sen har jag gjort en annan scen från exakt samma vinkel, och lagt dom så att man kan se båda två, men hur jag än gör så blir den ena scenen lite genomskinlig.)

Posted

Hur menar du? Hur kan man lägga två filmer mitt på varandra så att båda syns skarpt? Den ena videon måste ju göras transparent för att båda ska synas, eller hur?

Jag fattar nog inte...

Posted

Hej! Jag har sett det flera gånger på både film och musikvideos. Låt oss säga att jag t.ex. vill göra så att det ser ut som om jag har en tvilling, och att båda är i samma scen samtidigt. Då vill jag ju att båda personerna skall vara lika skarpa. Inte att en skall vara transparent. Om du förstår vad jag menar.

Ett annat exempel. Jag vill att det skall se ut som om jag går igenom en låda eller något annat. Då vill jag ju att det skall se ut som om lådan är skarp i bild, inte att den är lite transparent.(vilket jag får den till att bli hur jag än gör)

Posted

Om du vill ha en tvilling kan du göra så att du lägger en s.k. mask över t ex halva bilden. Sen gör du den transparent och lägger det andra klippet bakom. Men då kan får måste tvillingarna hålla sig på sin sida av bilden, annars försvinner dom vettu.