Gå till innehåll

VST plugins i Premier Pro


Hoverbover

Recommended Posts

Tja ! Jag har börjat lattja med VST effekter i Premiere pro. Det finns ju ett antal redan inbyggda att välja mellan, men jag skulle vilja använda externa VST plugins. Jag laddade ner ett konvolverande reverb som heter SIR:

 

http://www.knufinke.de/sir/index_en.html

 

Sen vill jag ju kunna "assigna" effekten till individuella spår i Audio mixern.

 

Men jag kan bara öppna externa plugins i master kanalen - inte i individuella kanaler!

 

Hur gör man det, nån som vet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Rogge, jag har 1,5 versionen. DLL filen la jag i "VST plugins" mappen. Sen öppnade jag Audio TRacks fönstret, där man kan lägga in effekter som inserts på de olika kanalerna (genom drop-down listor). SIR finns alltså bara i master-spåret, och det är samma sak med andra plugins jag har testat...konstigt.

 

Sen upptäckte jag dock att man kan hitta effekterna också i projekt fönstret. Då kan man dra ner effekten ovanpå filmklipp på timeline.

 

Men jag vill ju kunna lägga en effekt ovanpå ett helt ljudspår - och dessutom kunna automatisera effekten, vilket jag inte heller hittat något sätt att göra..

 

Men du lyckades alltså - hur går det till när du placerar effekten på audiospåren?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Hoverbover]Men jag vill ju kunna lägga en effekt ovanpå ett helt ljudspår - och dessutom kunna automatisera effekten, vilket jag inte heller hittat något sätt att göra..

 

Men du lyckades alltså - hur går det till när du placerar effekten på audiospåren?[/citat]

Kan det vara så att du har ljud som inte är stereo, tex mono eller 5.1?

 

SIR fungerar inte på mono-filer utan bara på stereo-filer. I Premiere Pro är effekterna uppdelade i mono, stereo och 5.1 och du kan tex inte lägga på en stereoeffekt på ett mono eller 5.1-spår.

 

Så, SIR går alltså inte att lägga på ett mono- eller 5.1-spår. SIR är gjort enbart för stereo.

 

Jag lade på SIR på ett stereospår i Audio Mixer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Aaaaaah! Där sa du nåt. Det är bara monospår jag använder. Smart tänkt!Vad som gör mig fundersam är dock att även en annan uppsättning effekter uppförde sig på samma sätt, däribland fanns tex en kompressor. Borde ju funka på mono. Jag ska kolla det imorgon när jag är tillbaka på redigeringen. Tack för upplysningen!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Hoverbover]Det är bara monospår jag använder. Smart tänkt!Vad som gör mig fundersam är dock att även en annan uppsättning effekter uppförde sig på samma sätt, däribland fanns tex en kompressor. Borde ju funka på mono. Jag ska kolla det imorgon när jag är tillbaka på redigeringen. Tack för upplysningen![/citat]

På SIR's hemsida skriver dom att om man har monoklipp så skall man göra om dom till stereoklipp för att kunna använda SIR. Så det är ju bara att duplicera kanalen i klippet i ett ljudredigeringsprogram så att du får en stereofil. Det går även att göra i Premiere Pro med om man anväder Nested Sequences och Render and Replace.

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp, jag har också testat att skapa en stereofil i Audition, och effekteena dyker då upp på den kanalen i Premier.

 

Nu har jag kollat två andra effekter, som inte borde ha det här stereo-kravet:

 

Kjaerhus Classic Series (effekter):

 

http://www.kjaerhusaudio.com/classic-series.php

 

och E-phonic RetroDelay v1.03 : http://www.e-phonic.com/plugins/

 

Tror säkert att de är bra. Men, som jag trodde, de finns endast att tillgå i masterkanalen och i stereokanaler, inte i mono! Helt galet. Hoppas jag har förbisett nåt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...