Gå till innehåll

Sonykamera


mzreklam

Recommended Posts

Jag väljer mellan 2 st Sonykameror, FX1:an eller Z1:an.

Stora skillnaden är ju xlringångarna på Z;an de finns ju inte på FX, för övrigt är ju bildkvalieterna exakt lika men betydligt mer inställningar manuellt på Z1:an. Jag vill höra vilken av dessa ni därute skulle välja.

Priset talar ju för FX, vad är så mycket bättre på Z eftersom den kostar 20000:- till

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns en jämförelse här: http://www.camcorderinfo.com/content/HVR-Z1-and-HDR-FX1-Specifications-Comparison-Table.htm

Vet inte om listan är komplett dock.

 

Har FX1an själv och är extremt nöjd med den. Rent spontant känns det inte som att det löjligt mycket högre priset är motiverat med tanke vad man får för pengarna. Det är ju en del skillnader, men det mesta är smågodis. Det är som du säger, det som är mest intressant, förutom att man kan spela in dvcam, är xlr ingångarna, och man kan få en xlradapter/lådda till fx1'an för betydligt mindre bucks än 20 papp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det primära skälet att välja endera kameran är bildkvaliteten. Det är samma i dem bägge. De extra finesserna är i mina ögon många gånger kosmetika som man troligen inte har så mycket användning av. Jag har inte funnit dem behövliga (än) i alla fall. XLR går att ordna externt om det är ett måste, och då till en mycket lägre kostnad än prisskillnaden mellan modellerna. I tabellen ovan som det refereras till skall det noteras att det är en amerikansk utgåva av FX1:an som jämförs, dvs den modell vi köper, FX1E, har självfallet PAL.

 

Jag rekommenderar en FX1:a som bästa val.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...