Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej! :)

Jag har fått låna en Canon XM2 som jag skall ha i ett par dagar och reagerade på en sak direkt:

Tycker inte ni som äger kameran att den låter mycket, tex när den startar och stoppar bandet? När jag kopplade in en extern mic så tar även den in brum (mekaninskt brum från kameran) samt ett högfrekvent mekaniskt ljud från kameran.

Micken satt i en shock mount i kamerans blixtsko.

Så, låter alla XM2-or så här mycket eller har jag otur med det ex jag lånat?

Posted

beror på hur kräsen man är.. :)

nej men så farligt är det väl inte? nog för att det vid vinstilla och innomhus förhållanden alltid kommer med lite mekanikljud. men startljudet och stoppa i bandet ljudet spelar du väl sällan in!? ;)

men se till att ha lite vind i seglet eller kanske går det att sätta på nått skydd på micken så den inte tar upp brumljud från bandspelaren?.,

• 3 months later...
Posted

Jag har oxå en XM-2:a och kan instämma att det låter en del när man startar kameran.

Håller med Tom där att det gör väl inte så mkt :P .

Därimot så har jag också erfarit att den låter lite för mkt när det är tyst trots att det är Handtags mickrofon.

Posted

När jag hade en xm-2 så störde jag mig på ljudet från mekaniken. Köpte Canons DM-50 eller vad den nu heter. Detta hjälpte inte.. Enda sättet var att köra med mic på bom. Nu skulle jag testa med Rödes videomic, den verkar ha riktigt bra upphängning..