Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag och en kompis hade tänkt göra en film som handlar om att självaste Jesus ramlar ner från himlen. Själva fallet tänkte jag lösa på följande vis:

Jag filmar lite uppåt så man inte ser där han ska landa (i ett träd), sen efter nån sekund filmar jag neråt och då ligger kan där i trädet och ramlar ner på marken. Fallet från himlen filmar jag mot greenscreen.

Har någon något bättre förslag??? Kom med alla ideér!!!

Posted

Min erfarenhet av greenscreen är att det krävs bra och dyr utrustning för att få det så bra som man vill..

En idé kan vara att man filmar jesus i närbild med himlen som bakrund i själva fallet. Alltså, lägg jesus på ett bord eller liknande så överkroppen sticker ut från bordet, sen placerar du kameran under jesus. I nuläget ser det ju knappast ut som att jesus faller, med med en kraftig fläkt och bra skådespeleri så kan man faktiskt få det att se ut som att han faller.

Går att lägga till lite effekter sen i efterhand för att stärka känslan av att han verkligen faller. Klippet behöver inte vara långt, en eller ett par sekunder räcker och sen kan man filma själva landningen vilket är betydling enklare att få det att se verkligt ut, om man har en stuntman till hands. ;) Lycka till

Posted

Det där Eric säger, att det är svårt att filma mot greenscreen stämmer, men jag tycker ändå att du ska köra med det. Blir nog snyggast och häftigast så. Du måste ju ändå lägga på massor av motionblur så de gröna skarvarna knappast kommer att synas. Här kan du till och med stänga av de gröna nyanserna helt och kanske dra ned saturation lite också. Din idé låter alldeles utmärkt tycker jag.

Posted

Jesus komer vara ganska långt ifrån kameran när han faller ändå så när jag har filmat mot greenscreenen så kommer jag förminska han ganska mycket i datorn. Tack för svaren:)

Posted

En annan variant kan ju vara att du rotoskopar ut din Jesus och gör någon slags fallande "walk-cycle" (Inte traditionell walk-cycle då, utan en cycle där Jesus viftar på armarna och benen). Sen kan du ju ändra skala och position över tid och fläska på ordentligt med color correction och kanske något blurrat vitt ljus som kramar sig runt kanterna på Jesus för att ytterligare förstärka känslan av att han är i himmelen.

Posted

Rotoskopar(i det här fallet) är att du maskar ut just Jesus frame-för-frame. Säg att du t.ex. behöver 20 frames för att skapa en cycle, då maskar du ut Jesus på 20 frames.

Posted

Roto är ganska drygt, så försökt fixa en sjysst key genom att filma bra greenscreenmatrial. Om det blir kasst på något ställe kan du maska, ja.