final_cut Posted February 1, 2006 Posted February 1, 2006 Imorgon ska jag till Linköping för att köpa dataskräm (Siba, OnOff, El-Giganten)... Vilka preferenser ska jag ha med mig? Punkttäthet? Ljusstyrka? Kontrast? Anslutningar (s-video, videosignal, a/v in)? 0 Quote
final_cut Posted February 1, 2006 Author Posted February 1, 2006 [citat=Pace]Tja, vad ska du ha skärmen till?[/citat] Visste inte att även skärmar har så många funktioner som en dator! Tja, vad vet jag. Vad kan de ha för funktioner? Bra bild kvalité är väl inte mycket begärt... Sen är jag osäker på vad alla dessa uttag är till för, jag menar, är det inte meningen att de ska sitta på datorn och inte själva skärmen? Återkommer med exempel så får ni väl bedöma dem... 0 Quote
Pace Posted February 1, 2006 Posted February 1, 2006 Jag menar vad du ska använda skärmen till. Ska du spela, redigera video, ordbehandla, bitmapsgrafik, surfa, bokföra och så vidare? Det finns ju liksom ingen mening att köpa en stor 21-tummare med enormt kontrastomfång om du planerar att ordbehandla. 0 Quote
final_cut Posted February 1, 2006 Author Posted February 1, 2006 Jo, det blir en hel del multimedia inom dessa alla områden. Film- bild- och fotoredigering t ex. Det räcker nog med 17 tum, däremot är detta med kontrast och upplösning etc. nytt för mig. Hittade denna dator hos El-Giganten http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=3N9sy0IM910000E4i3hJQEeF0000I_sNfV12?ProductID=7N_D4QFWc6AAAAEDGCyentE5&CatalogCategoryID=R_HD4QFWTKEAAAED8GutBDZ%2e&filename=productpage_text%2cproducttype_text%2cprodtypes_vartypes_text&windowtitle=SONY%20SDMHS75PB ...men satsar helt på något under 3, 000 kr, som denna http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=3N9sy0IM910000E4i3hJQEeF0000I_sNfV12?ProductID=FavD4QFWrfcAAAEGbK3alE7t&CatalogCategoryID=R_HD4QFWTKEAAAED8GutBDZ%2e&filename=productpage_text%2cproducttype_text%2cprodtypes_vartypes_text&windowtitle=SAMSUNG%20SM913V ...och så har vi Samsung 17 tums 730BF/TFT över hos Siba (fungerar ej att länka). 0 Quote
lilla_farbrorn Posted February 1, 2006 Posted February 1, 2006 Köp via blocket så sparar du tusenlappar. Finns enormt många fd. kontorsskärmar som krängs iväg skitbilligt bara för att svart inte funkar tillsammans med gardinerna längre. Lite OT men kul ändå; Har en bekant som jobbar på sjukhus och varje gång de byter datorer smashar de alllt bara för att patienternas journaler ska hållas hemliga. Till och med tangentbord, skärmar.. rubbet. Man blir lite gråtfärdig när fullt fungerande 19" flat-screen går åt helvete. 0 Quote
Recommended Posts