Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tänkte köpa SG35 ( mini35 ), Nikon lins tänkte jag då ska medfölja, då undrar jag vilken objektiv rekommenderar ni? Länka gärna produkter är ni snälla som skulle passa bäst till en Nikon lins.

MVH Georgios

Postad

Du ska köpa ett Nikon objektiv eller? jag skulle nog då rekomendera ett med stor bländar öppning altså 1,4 eller 1,2 om du vill vara kung, fast det funkar säkert fint med 1,7 eller liknande, du behöver ju ingen autofokus så du bör kunna komma undan ett fint begagnat Nikon 50mm f1,4 rätt billigt på blocket eller liknande

Postad

NEJ! ingen av dom skulle sitta bra alls! det är zoomobjektiv som oftast har väldigt dåligt ljusinsläpp (bländare) ju mindre f-tal desto mer ljus den första har 4,0 vid minsta zoom och 5,6 i mest inzoomläget den andra har f5 - 6,3. Det är dåligt speciellt för en adapter med mattskiva som kräver mycket ljus, jag kan dock inte länka just nu, men jag hade iallafall letat efter ett 50mm med sjysst bländare och kanske max pungat ut med 400 för det om det var fint skick...

Postad

NIKON NIKKOR 50mm f1.4 Ai-S LENS/F/FE2/F3

så står det oc hden ligger på 14 dollar :)

Tror du att du kan beställa en 1,4 objektiv till mig så får du någon hundring :)

Postad

Köp objektiv med 1:2.8 eller bättre. Jag har ett zoomobjektiv på 2.8 vilket jag kan använda vid bra ljusförhållanden. Annars har jag ett 24mm och ett 50mm på 1:8 som ger en riktigt bra bild. När jag bländar ner till 1:4 blir kornet väldigt tydligt, möjligtvis att det skulle fungera med stativ och mycket ljus men lägre bländare är omöjligt. Detta är väl den största nackdelen med 35mm adaptrar. Även vinjetteringen blir större vid mindre bländare.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...