Magnus.Wheelie Postad 18 januari 2006 Postad 18 januari 2006 Hej! Jag är ny på forumet. Har fått för mig att ett bättre grafikkort gör beräkningar av effekter i redigeringsarbetet för att underlätta för datorns processor. Läste att även ett redigeringskort har denna uppgift. Vad stämmer? Finns det i mitt fall fördel med bättre grafikkort annat än dubbla utgångar? Har lärt mig grunderna i Premiere Pro. Har en HP med HT-processor, raidade diskar, 1 Gb RAM. Vad ska man i så fall köpa, redigeringskort eller båda? Bäst till Premiere Pro? MVH Magnus 0 Citera
Kimster Postad 18 januari 2006 Postad 18 januari 2006 Redigeringskort. Ett vanligt Grafikkort beräknar inte samma saker som CPUn gör, t.ex rendering. Dock är den jevligt bra på OpenGL och Direct3D. Samma gäller 3D-rendering, du renderar inte snabbare för att du har ett asbra grafikkort, utan den hjälper bara till vid själva preview och moddeleringsarbetet. Ett redigeringskort till video installeras och med hjälp av drivrutiner och plugin till redigeringsprogrammet så skickas vissa beräkningar över till redigeringskortet, som t.ex matrox RT-kort. och man kan då få realtidspreview på många effekter, speciellt hjälpsamt på en dator på under 2Ghz 0 Citera
Rogge Postad 19 januari 2006 Postad 19 januari 2006 Jag instämmer helt i det walfridson och Kimster redan skrivit. :) En av dom absolut största fördelarna med ett redigeringskort är att man har TV-out vilket är ett måste för videoredigering tycker jag. Att kunna fånga analog video är även det ett stort plus. Om du skall köpa ett videoredigeringskort så hade jag nog undvikit Matrox RT.X10 eller RT.X100-korten då dom har några år på nacken samt att dom bla på grund av det är på utdöende. Matrox kommer att utveckla drivrutiner till Premiere Pro 2.0. Eventuellt fram till Premiere Pro 2.5, men sen tar det stopp. Efterssom RT.X-serien är utdöende så tror jag Matrox snart släpper ett nytt kort, med förhoppningsvis ett bättre stöd för Premiere Pro än vad dom har idag. Det blir gissningsvis en "miniversion" av deras AXIO. Jag vill själv byta mitt RT.X10 mot ett RT.X100 för att få TV-out från After Effects 7 och Photoshop CS2 men kommer att ligga lågt då jag tror att ett släpp av nytt kort inom snar framtid är att vänta. 0 Citera
carbe Postad 19 januari 2006 Postad 19 januari 2006 Jag med. Det skall vara redigeringskort. 0 Citera
Magnus.Wheelie Postad 19 januari 2006 Författare Postad 19 januari 2006 Stort tack! Har fått svar på mina frågor. /Magnus 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.