Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har som sagt börjat arbeta som RBL lärare nu och har funderingar på att bygga ihop en dolly med räls mest bara för att de ska få prova på lite...

Fastnade för modellen med skateboard hjul men jag tänkte köpte ett par begagnade inlines och ta hjulen från dom, det borde fungera lika bra och till en kostnad av 50:- tänkte jag...

Det som jag vill ha lite hjälp med är att jag tänkte sätta dom på en Alu profil, v-formad, eller rättare sagt en liksidig L-profil som det heter. Dessa ska vara lika låga som vagnen ska vara tänkte jag, dvs. ca 1,20m... Var får man tag på billig aluprofil?

och tror ni det håller om man kör med typ avloppsrör som räls eller måste de med vara av aluminium...

Postad

det funkar säkert med bara elrör som räls, om man inte ska åka på den själv och styra kamseran utan bara styr den offroad eller off räls så att säga, med aluminiumprofil menar du då "vinkeljärn" eller? isåfall finns ju det svinbilligt av järn hos järnhandlaren/byggvaruhus om det nu inte MÅSTE vara Al, det är antagligen inte vinkeljärn du menar men det du kanske menar låter ju som att det också borde finnas på byggvaruhus så ta en koll på Bauhaus eller om det kanske finns något ännu billigare hus så skulle iallafall jag ha gått dit istället... ;) lycka till med bygget och undervisningen! hoppas vi får se lite resultat senare när det börjar komma upp :D

Postad

hmm... troligtvis kommer de att vilja åka så det är kanske lika bra att satsa på rör av metall direkt i sådana fall...

jo de tär vinkeljärn, men när jag sökte på det fick jag fram att det hette liksidig L-Profil... lol... tänkte mest på att använda aluminium för att minska vikten om man behöver bära den med sig...

Jodå, det kommer nog att komma upp ett par saker, jag ska in imorgon och måla det sista lagret på vårt greenscreen rum... testade en filmsnutt idag men belysningen var på tok för ojämn... men färgen ser riktigt lovande ut...

Postad

jag tror faktiskt att det fungerar alldeles utmärkt med vp-rör (elrör). vikten delas ju upp på så många ställen och så är ju även de också lättare att bära med sig

Postad

Hur många hjulpar tror ni att man behöver... tänkte göra den runt 1.20-1½ meter lång... räcker det i varje hörn eller behöver man 2 par i varje hörn som på den här modellen: http://www.matthawkins.co.uk/index.php?module=pagesetter&func=viewpub&tid=5&pid=32.

känns lite onödigt att köpa en hel längd då det som mest kommer att behövas 3 meter... fick tipset att kolla hos en glasmästeriverkstad eftersom de gör en hel del insättningar i aluyminium...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...