ziggy1 Postad 10 januari 2006 Postad 10 januari 2006 Hej Har kollat runt lite och hittar inte denna fråga Finns det någon funktion som man kan splitta upp en stor fil i mindre filer. Typ scene detect fast vid en redan "capture" fil. Jag har en film på ca 45 min och denna vill jag dela upp i små filer för att lättare kunna skapa min film Jag använder premiere 1.5 och premiere elements 2.0 Har läst igenom hjälpen men hittar inget om detta. Hittar endast vid capture from DVD cam 0 Citera
Ior Postad 10 januari 2006 Postad 10 januari 2006 Du har helt rätt i att det inte finns en funktion för detta. På rak arm kommer jag inte på vilket verktyg du ska använda, men Google eller någon annan här på forumet borde kunna hjälpa dig. :) 0 Citera
Rogge Postad 11 januari 2006 Postad 11 januari 2006 Prescis som Ior skriver finns det ingen funktion att automatiskt splitta upp klipp i Premiere Pro när dom väl är fångade. Du kan däremot ta din .avi på 45 minuter och placera den i Source Window. Sätt en In Point och en Out Point på en scen och dra med musen från Source Window till Project Window, eller direkt till en Bin i Project Window. Då delar du upp 45 minutersklippet i hur många klipp du vill. Du måste dock göra det manuellt. Dom nya klipp du får refererar bara till det 45 minutersklipp du har, så raderar du det så raderar du också alla småklipp du gjort. Hade jag varit dig hade jag dragit ditt 45 minutersklipp till Source Window och satt In Points och Out Points och sedan tagit ner det jag vill ha på Timelinen med hjälp av antingen en Insert eller Overlay edit. Det är iaf det sättet jag tycker är smidigast att jobba på. :) 0 Citera
Ior Postad 12 januari 2006 Postad 12 januari 2006 Med verktyg menade jag andra program som säkert kan ha ngn form av batchfunktion för att splitta. Scenalyzer finns ju också såklart. 0 Citera
ziggy1 Postad 13 januari 2006 Författare Postad 13 januari 2006 Jag skall testa detta. Tack för hjälpen. 0 Citera
Creator Postad 12 mars 2007 Postad 12 mars 2007 Ganska gammal tråd men jag ställer min fråga ändå eftersom den delvis hör ihop med ovanstående: Jag arbetade förut med Pinnacle. Nu har jag fått tillfället att arbeta med Premiere Pro 2.0 ett tag framöver. Det funkar bra, men det är några saker som jag saknar från Pinnacle (Studio 9 Plus): Att splitta (dela) ett klipp på timelinen. Nu får jag kopiera klippet och sätta in det och sedan trimma det efter behov. I Pinnacle behövde man endast högerklicka och sedan trycka på Split (eller något liknande) för att åstadkomma samma effekt. Att fånga (capture) en material från Dv-kameran i en enda stor fil som sedan i programmet själv delas upp i de tagningar/scener som har filmats. I Premiere måsta jag använda Scene Detect vid Capture, men då delas ju materialet upp i en massa filer, även utanför programmet. Att använda diverse övergångar på ett smidigt sätt. Detta är något som ibland funkar och ibland inte. T. ex kan jag inte alltid lägga in övergångar mellan två klipp (det finns inget gap mellan dem) utan det kan endast läggas i början av det andra klippet. Jag hoppas att jag kan få hjälp/förklaringar, tack på förhand. 0 Citera
Max_H Postad 12 mars 2007 Postad 12 mars 2007 Ganska gammal tråd men jag ställer min fråga ändå eftersom den delvis hör ihop med ovanstående: Jag arbetade förut med Pinnacle. Nu har jag fått tillfället att arbeta med Premiere Pro 2.0 ett tag framöver. Det funkar bra, men det är några saker som jag saknar från Pinnacle (Studio 9 Plus): Att splitta (dela) ett klipp på timelinen. Nu får jag kopiera klippet och sätta in det och sedan trimma det efter behov. I Pinnacle behövde man endast högerklicka och sedan trycka på Split (eller något liknande) för att åstadkomma samma effekt. Ctrl-K gör precis detta. Att fånga (capture) en material från Dv-kameran i en enda stor fil som sedan i programmet själv delas upp i de tagningar/scener som har filmats. I Premiere måsta jag använda Scene Detect vid Capture, men då delas ju materialet upp i en massa filer, även utanför programmet. Detta har vissa fördelar (att splitta klippet), men visst, det kan vara en begränsning ibland. Att använda diverse övergångar på ett smidigt sätt. Detta är något som ibland funkar och ibland inte. T. ex kan jag inte alltid lägga in övergångar mellan två klipp (det finns inget gap mellan dem) utan det kan endast läggas i början av det andra klippet. Det är det troligen så att du inte har tillräckligt med media i det ena eller det andra klippet. Titta efter en liten triangel i änden och övre hörnet på klippet på timeline. Då vet du att det inte finns media att ta av och mao kan du inte göra en transition. Lösningen blir att trimma klippet lite så det finns media att ta av. Mvh Max Hagelstam 0 Citera
Creator Postad 13 mars 2007 Postad 13 mars 2007 Tack så hemskt mycket Max! Spli-funktionen har jag mycket nytta av och nu kommer mitt arbete i PPro att flyta mycket snabbare. Eftersom du efter diverse forumsurfing kommit fram till att du verkar vara riktigt grym på både datorer och redigering, hur kommer det sig? Bakgrund etc....? PS. Nu när inlägget ändå ska postas skjuter jag in en fråga till: går det att lägga till en effekt på flera klipp på en och samma gång (som i Pinnacle) och isåfall hur? Jag har provat att markera flera klipp och sedan dra över effekten men jag lyckas inte... 0 Citera
Max_H Postad 14 mars 2007 Postad 14 mars 2007 Bakgrund: Frilansfotograf/redigerare sen -97, jobbat som sälj/datorbygg/support för redigeringssystem i 6 år och jobbar numera som Produktmanager för videoprodukter på ett större amerikanskt företag som börjar på bokstaven "A" (Hint: det är inte Apple eller Avid). Markera klippet med effekten, Ctrl-C för att kopiera, markera fritt antal klipp och tryck Ctrl-Alt-V för att klistra in "inställningar och effekter". Begränsningen är att den klistrar in allt, även opacitet etc. Du kan även kopiera en specifik effekt i "Effects Control" och klistra in den. Alt även spara inställningen för ett specifikt filter under favoriter. /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.