OSHE_Ante Posted January 9, 2006 Posted January 9, 2006 Hallå! Ska köpa en mikrofon...skulle ha en röde nt3 innan...men hittar inte den någonstans mera...nu tänkte jag köpa en mikrofon för runt 3000kr istället. Är det någon som vet någon bra mikrofon för det priset. Jag ska använda mikrofonen för att spela in dialog i film. Så inte till musik och sång. Ingen zoom mic. 0 Quote
Christian van Caine Posted January 9, 2006 Posted January 9, 2006 Vaffan, har dom slutat med NT-3:an?? Måste kollas upp... Well, för att ta först först, en zoommick är inte en speciell mick, utan (så vitt jag vet & läst om i manualer) en metod där kamerna helt enkelt höjer ljudet ju längre inpå man zoomar. Den funktionen suger rått-piss & ska stävjas som pesten. ...gissa nämligen vad som händer om någon skriker som står precis brevid den...aj... Vad jag rekomenderar är Rödes NTG-1 eller NTG-2. Så vitt jag vet så är det i praktiken samma mick, men 2:an klarar batteridrift, vilket tyvärr inte 1:an gör. Rödes Videomick är tyvärr bara bra om man MÅSTE ha den direkt på kameran. Missförstå mig inte, den låter säkert schysst, men den är väldigt begränsad eftersom den dels inte verkar gå att böja i valfri vinkel utan extra led, & den är obalanserad, så den har mycket lättare för att få störningar. 0 Quote
OSHE_Ante Posted January 11, 2006 Author Posted January 11, 2006 ok...ska nog ha en sån röde ntg-2...vet du någonstans man kan köpa ett bra vindskydd till den? 0 Quote
roswall Posted January 11, 2006 Posted January 11, 2006 Jag har ingen koll på hur priserna ser ut men på scandinavianphoto.se får du den för 2395 kr inklusive vindskydd. Kolla här: http://www.scandinavianphoto.se/?552808 0 Quote
Recommended Posts