Tobbehem Postad 2 januari 2006 Postad 2 januari 2006 Finns det någon vänlig själ som kan berätta hur man börjar, Jag har en Hi8-kamera (Sony CCD-TR3100E) från vilken jag skulle vilja redigera mina filmer på datorn. Kameran har S-videoutgång, jag förmodar att en sådan kamera har sk. "analog signal" har försökt att läsa på lite. Nu kommer vi till Datorn där jag har lite modernare grejer det är en bärbar Hp Pentium 4, med 3,2 GHz, 1,00 GB ram. den har Tv-anslutning (S-video) och det fanns ett videoredigeringsprogram med denna dator (Intervideo WinDVD Creator) kan jag koppla min kamera via S-video anslutningarna jag behöver väl en ljudöverföringskabel också om jag fattat det hela rätt och börja köra över mina filmer med detta redigeringsprogram till att börja med, eller behöver jag en sådan här USB-dosa som gör om den analoga signalen till digital? Tar tacksamt emot alla bra nybörjartips om hur man kommer igång, i gengäld lovar jag ta med eder i någon av mina filmer om jag nu blir en ny Ingemar Bergman. MVH Tobbe 0 Citera
Tobbehem Postad 3 januari 2006 Författare Postad 3 januari 2006 Sååå många och ingen vet hur man börjar!!!! 0 Citera
ash Postad 3 januari 2006 Postad 3 januari 2006 jag skulle gissa på att din s-video anslutning endast kan skicka ut bild, ej ta in. förmodligen får du köpa ett tv-kort med s-video in, vilket du även kan använda till mkt annat roligt som att se på tv i datorn osv. här är ett: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306196&cks=PRL 0 Citera
Tobbehem Postad 3 januari 2006 Författare Postad 3 januari 2006 Skall undersöka vad det är för s-video In eller Ut. MVH Tobbe 0 Citera
arvid Postad 3 januari 2006 Postad 3 januari 2006 Naturligtvis är s-videoanslutningen en utgång. Så det är bara att skaffa ett lämpligt kort t.ex. det ash rekommenderar och sedan köra. 0 Citera
Tobbehem Postad 4 januari 2006 Författare Postad 4 januari 2006 Naturligtvis var det som Arvid sa en utgång. Köper nog en sådant externt TV-kort med USB-anslutning (Pinnacle Studio 500-USB) om ingen av er proffs avråder mig, det verkar lättast i en laptop. 0 Citera
maxv Postad 10 januari 2006 Postad 10 januari 2006 du har inte funderat på att skaffa en DV? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.