Norbert Posted December 23, 2005 Posted December 23, 2005 Ponera att jag skulle vilja göra en film baserad på ett gammalt arkadspel. Hur fungerar det med rättigheterna till signaturmelodin? Kan jag göra musiken i ny tappning till filmen utan att fråga om lov? Är det någon som vet om jag ens får göra en film om ett gammalt spel utan att fråga någon om lov? Så länge projektet inte är kommersiellt så är det väl inga problem, men vad händer om man skulle lyckas så bra med projektet att man faktiskt vill komma någon vart med det? 0 Quote
Christian van Caine Posted December 23, 2005 Posted December 23, 2005 Nej, man måste alltid be om lov. Ja, fanfilm får man göra, så länge ingen utom innersta kretsen får se den. Så fort du får ambitioner med den (INNAN du gjort den), så bör du söka klartecken fortast möjligt. Visst, finns alltid chansen att företaget, om det fortfarande finns kvar & äger rättigheterna, skulle strunta i den, men jag skulle inte rekomendera att testa. Nej, vill minnas lagen sa att så fort man sprider något skyddat utan lov så kan det ta hus i helvete om man har otur. MÅSTE inte, men igen, dumt att chansa :-) ...sen kommer ju givetvis frågan om hur cyniska upphovsmänner är med det. Svårt sånt här, jag skulle säga: Lyssna till ditt omdömme & följ din innre röst...& hoppas den inte tillhör Bert Karlsson ;-) 0 Quote
Norbert Posted December 24, 2005 Author Posted December 24, 2005 Som jag trodde. Men finns det inget som säger att rättigheterna upphör efter ett visst antal år eller nåt liknande? Visserligen är det Pac Man jag tänker på, och det är väl ändå inte så gammalt. 0 Quote
Christian van Caine Posted December 24, 2005 Posted December 24, 2005 80 år efter upphovsmannens död tyvärr :-) 0 Quote
00Bengtsson Posted December 24, 2005 Posted December 24, 2005 [citat=Christian van Caine]80 år efter upphovsmannens död tyvärr :-)[/citat] om inte längre om företaget äger rättigheterna 0 Quote
Christian van Caine Posted December 25, 2005 Posted December 25, 2005 Den kom 1980 eller kanske tillåmä neråt '75 vill jag minnas! Men som jag ser det, verkar inte det företaget bry sig nämnvärt! Inte om det spelet i vart fall :-) Trots allt, det finns extremt mycket kloner ute till allt från Palm Pilot till den fetaste Silicon Graphics gjorda av folk som inte pröjsat en spänn till dom. Jag tror inte Pac Man är public Domain än, vilket den även kan bli om företaget släpper den som det, men dom verkar inte bry sig längre eftersom det kommersiella värdet numer lär räknas som noll. 0 Quote
Norbert Posted December 25, 2005 Author Posted December 25, 2005 Låter rimligt, men det skadar väl inte att fråga ändå antar jag, eftersom det inte är public domain än och antagligen inte kommer att bli det inom de närmaste 50 åren eller så. 0 Quote
Recommended Posts