Gå till innehåll

NTSC --> PAL med SONY DCR-TRV30 miniDV


gorse

Recommended Posts

Jag fick storfrämmande av mina mexikanska släktingar och svärfar hörde talas om mitt filmintresse och klurade ut att jag har ju ingen kamera. Så jag fick hans begagnade SONY DCR-TRV30 miniDV. Så på första dagen har jag klurat ut att kameran har DV ut/in via firewire, access till memorycard via USB, mic in, video UT och massa elektiska editeringsfinesser jag inte trodde var möjligt. Otroligt nog verkar det gå att skjuta in en scen mellan två andra scener på bandet (hur nu det går till?). Lite After effects, 16:9 format, blixt, nightvission, elektisk anti-skak och jag vet inte vad mer för finesser. På sonys hemsida fanns en manual på ett språk jag begrep.

 

Men, fanken, de har ju NTSC i mexico. Nu har jag inte provat att trolla in något i datorn, eftersom jag inte har någon sådan programvara. Men, om jag fattat det rätt, när det hamnat i datorn, då är det i nån sorts MPEG eller AVI? I alla fall borde det inte spela nån roll med NTSC och PAL? Eller har jag fattat helt fel?

 

Nu skall jag åka in till storstan och kolla om det går att köpa en 220-volts powersuply.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mpeg är en komprimeringsalgoritm. Avi är ett filformat - kan innehålla allt möjligt.

 

Tankar man in DV från en kamera via FW så hamnar det på disken som - just det - DV!. Detta DV-material läggs i en "väska" - ett filformat - som heter Avi (.avi). Kör man Mac så läggs det i en väska som heter Mov (.mov = QuickTime).

 

NTSC är det hela vägen och det förändras inte om man inte aktivt gör om materialet till PAL - kvaliteten blir dock aldrig lika bra som PAL-originalmaterial...ty NTSC har sämre upplösning. NTSC har också 30 fps (PAL 25 fps).

 

Jag skulle inte göra om det till PAL. jag skulle tanka in det och redigera det som NTSC - och i slutändan bränna NTSC DVD-skivor. Packar du filmen för internet (mpeg, mpeg4, wmv, etc) så spelar det ingen roll . Kör NTSC. Låtsas att du är Mexican :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Okay, då får det bli så. Tusen tack för infon. Det kommer inte bli så ambitiösa projekt med denna kamera ändå. Mest filma familjen, och kanske testa lite grejor så jag får lite kameravana. Jag sätter nog upp en bättre kamera på önskelistan, för framtiden. Men nu är det inte så bråttom längre utan jag kan leka lite ett tag. Dock fattades det lite grejor, bla powersuply så jag kan bara köra på batteri. Jag köpte en ny powersuply för batteriladdaren på teknikmagasinet, men behöver nog ett extra batteri att byta med. Originalbatterier kostar över tusenlappen, så det får nog bli en pirat-märke.

 

För er som funderar på att köpa utländska kameror kan jag berätta att en powersuply för en sonykamera kostar 1700 spänn plus moms. Det äter snabbt in besparingen av handla snålt, särskillt när jag misstänker att kameran är värd mindre än dubelt så mycket, skulle jag gissa.

Länk till kommentar
Share on other sites

I mitt fall saknades powersuplyern så det fick bli en stabiliserad ac-adapter från teknikmagasinet för 119 spänn som passade till laddaren för batteriet. I kameran satt det ett dubbelt så stort batteri än original, men jag vet inte skicket ännu. Ett orignalbatteri kostade 740 och är på utgående. Ett piratbatteri kostar 399.

 

Läxan är att man skall nog skaffa grejor så komplett som möjligt. Nu kostade min kamera gratis eftersom det är en present. Men det drar lite startkostnader i alla fall. Teknikmagasinet har också elkonverters. Jag köpte transformator till grabbens mexikanska spelkonsoler där och då får man välja kontakt själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...