Gå till innehåll

Margareta


Mikael_hs

Recommended Posts

Jag förstår inte poängen med ditt manus, vad är det du vill berätta?

 

Dör hon i slutet?

 

Det finns en del som går att banta.

 

Varför är så många vänner med? Hon kunde träffa samma vän istället.

 

Det finns ingen konflikt, inget hopp, inget mål, ingen värme, inget som får mig att inte vilja lägga undan manuset.

 

Det är mycket som är oklart för mig och jag vet inte ens vad manuset handlar om. Du får gärna beskriva hela storyn i 1-2 meningar så kanske vissa saker klarnar.

 

Kulor, pussel, evigheten?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm.. abstrakt, svårt att hänga med all symbolik. Kanske för att jag inte har läst "Den sista pärlan" av HC Andersen, vad vet jag. Men att visa den texten på mjölkpaketet går bort, den är alldeles för lång. Ingen skulle orka läsa den.

 

Annars gillar jag bildspråket, det är poetiskt och suggestivt.

Problemet är dialogen. Den är bara utfyllnad och leder ingen vart.

Sen är det lite för många karaktärer som inte fyller ngn funktion.

Jag tycker du ska satsa på det visuella. Kanske tom slopa dialogen helt. Fundera på det. Jag tror den skulle funka att bara berätta i bilder.

Det kan bli en intressant konstfilm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Oops det ska inte stå något på pusslet. Sorry en gammal dumpad grej som vi glömt ta bort. "Evigheten" var taget från HC andersens snödrottningen och kändes som "overkill"

 

 

VARNING SPOILER!

 

Detta var tanken med filmen, (men symbolik är inte tänkt att ha en definitiv mening):

 

Margareta betyder Pärla. Detta är som känt (?) en symbol för själen (The pearl of great price - Bibeln).

När Margareta utsätts för en existenshotande företeelse, i detta fall sin Cancerdiagnos, förnekar hon detta istället för att bli deprimerad eller liknande, därav de "glada motiven" i spegeln när hon vaknar. Korridoren vi ser under hennes "chockfas" är ett sätt att visa bryggan mellan Margaretas Medvetna och Undermedvetna. Den dörr som hastigt stängs och låses står alltså för hennes borträngning/förnekelse.

Vi ser nästa dag i spegeln hennes version av Verkligheten (den verklighet Kameran presenterar). När sedan Margareta dricker Alkohol, trots det att doktorn tydligt sade åt henne att inte göra detta, börjar detta primitiva försvar (förnekelse) att rämna. Därav ser vi åter Korridoren, men nu hörs bankningar på dörren. Glasdörren där "dödengestalten" står bakom är alltså hennes undermedvetna, och gestalten en koktail av olika symboler. Dödsdriften (psykologi: Thanatos), Döden m.m.

 

När Margareta vaknar upp nästa dag, efter festen, så "Hon tittar sig i spegeln och ser sliten ut" - Detta var även från att det inte var det absolut senaste, ursäkta ursäkta. Det ska stå "i spegeln där allt ser grått och slitet ut", detta är alltså återigen som vi får se "Margarets version av verkligheten" (vilket vi får göra mest hela tiden).

Hennes förnekelse har nu börjat hamna i gungning (den går direkt emot hennes livsdrift), vilket för övrigt förnekelse oftast gör. Hon blir därav Paranoid, och börjar se "människor" som jagar henne. Till slut rämnar förnekelsen, och Margareta blir jagad av kameran. Detta symboliserar den förnekelse som nu rämnar, och släpper lös monstrena på henne :P

Pärlan som trillar ur hennes hand handlar om flera saker. Delvis Margaretas själ som går förlorad, då hon blir galen, och delvis (för de som läst den sista pärlan) Margaretas förmåga att sörja som går förlorad.

Dödengestalten som tagit pärlan, ja han har den för att: dels plockar ju döden själar, dels är det döden som representerar Margaretas existentiella ångest och i slutändan hennes sammanbrott osv

Vi får återigen se korridoren, men nu är den sammanfallen (hon är "galen"), och vi åker ut i det omedvetna (dörren med ett glasfönster).

Att det är svart där är ju dels för att hon är galen, dels för att det är billigast, och dels för att det är just så det omedvetna ser ut för oss människor. Vare sig det är undermedvetet eller något externt. "Fear of the dark".

 

Pojken är en historia för sig. Han är egentligen en karikatyr. Vi tänkte att, ja nu har vi ju denna dystra bild över det omedvetna, vad ska vi lägga som gömmer sig i skuggorna. Att det faktiskt är en pojke som sitter och lägger ett pussel, är ja... lite av ett skämt. De som har sett Mulholland Drive kan ju tänka på trollet, "He's the one doing it", detta är något liknande. Han fyller alltså delvis funktionen av att vara ödet.

Anledningen till att pusslet är svart är:

Pusslet i sig symboliserar det som ödet trots allt gör, drar i trådarna, lägger pusselbitarna osv. Men vi tyckte att det var något endimensionellt att t.ex. ha en bild på Margareta på pusslet, det vore som om vi med säkerhet visste att det fanns ett öde som hade allting förutbestämt. Vi valde därför att göra pusslet svart, något som gör ödets funktion mindre säker. Dessutom är det paralleler med "Ravenglass", för de som vet de. Det var " a tool (en svart spegel eller yta) scryers and diviners gaze into to learn the future"

 

Här har du dina två meningar. Gonatt! =)

Och dialogerna får vi slipa på lite till håller med, det är de jag är minst nöjd med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är nog inte rätt person att tycka till om konstfilm. Tänker bara på att Sverige inte är världens mest religiösa land och att det kan vara en stor procent som inte läst om pärlan i bibeln. Mycket konst är öppen för olika tolkningar men eftersom man måste läst om pärlan innan för att förstå symboliken i filmen missar ju många det. Trots detta tror jag att man många förstår symboliken iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja alltså symboliken är öppen :)

Vi har försökt att göra filmen "mångbottnad", d.v.s. du behöver inte ha läst "den sista pärlan" för att förstå historien, men om du har läst den så får den ännu ett djup. Samma sak är det med de flesta av symbolerna.

Och att pärlan är en symbol för något dyrbart tror jag många förstår, men som sagt det är inte så viktigt. Bara man inte tror att pärlan är något hon snott på Ica så ;P

 

Angående dialogerna. Det var intressant ide att ta bort dem helt, men vill nog inte köra på det. Filmen är en del av mitt skolprojekt delvis, så den ska vara "psykologisk", och delvis anser jag att de fyller en funktion i det att de fyller ut. Annars hädner det så jäkla mkt på en gång, men om man gör det som du sa, slumpar all dialog, skulle det nog kunna bli riktigt snyggt. Men det får bli någon annan gång, intressant ide iaf! Tack.

 

Att dialogerna inte är så djupa är för att det skulle bli lite overkill på symbolikfronten. Utan vad vi egentligen endast vill få fram med dem är detta:

1. Margaretas vänner är självupptagna. Detta för att de inte ska märka hur Margareta mår

2. Margaretas vänner (iaf någon av dem) kan gärna framstå som något humoristiska, detta för att humor alltid är välkommnat i viss mån

3. De ska fylla ut så att filmen får ett bra "flyt".

 

Har vi misslyckas med detta? Vet inte om "björnödialogen" är så rolig, men någon får jättegärna ge förslag på förbättringar. Känns dialogerna lite träiga? Det är helt klart min sämsta sida. Jag vill egentligen att allt som sägs sägs för att det ska innebära det och det, men det blev för mkt ansåg vi om man började symbolisera med det också. Vi har nöjt oss med att ge namn som har en symbolisk innebörd.

 

Tack för kritiken, några fler förslag? Det här blir min första film, så hoppas allt går bra... :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade inget sånt problem med vännens dialog. Hon gav mig precis som du förklarat intrycket av att hon var självupptagen. Vet inte riktigt hur man bygger sådan dialog men en tanke är att kanske använda det så lite som möjligt om du förstår vad jag menar. Istället för att hon babblar på i en halv sida kan hon babbla på i en scen på en halv sida. Jag kommer iofs inte ihåg om hon babblade "för mycket" i ditt manus men om du själv kan hitta ett sätt att korta ner hennes dialog på utan att vi förlorar känslan av att hon är en självupptagen skitsnackare så har du gjort det lite bättre. "How few words can you find to say what you want to say" (säkert felciterat men ändå =)).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...