Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

[citat=anders10]Man kanske skulle skriva en fråga med..!!

Vad innebär Progressiv Slutare? Snälla ni som vet så mycket !!!..försök förklara enkelt!

Vänligen

Anders[/citat]

Hej. Ennu en tråd från dig, med nästan samma titel. =)

Är helt övertygad om att du kan hitta svar på din fråga om du tar och söker på forumet eller på google! Men om du nu inte orkar det så kan jag vara så snäll att förklara! Progressiv slutare innebär att CCD-chipet läser av hela bilden i ett svep. bild för bild 25 fps (om du valt den hastigheten). Till skillnad från interlaced, där CCD-chipet läser var annan rad information och sen tvärt om (de rader som inte blev lästa i första svepet). Alltså två bilder med halva bild informationen. Som sedan visas eftervarannat när du vissar upp bilden. För det fungerar likadant när du skall visa upp bilden då skickas först rad för rad från bild 1 och sen rad för rad från bild 2 upp på TV rutan. Då kan man undra VARFÖR? Jo för att när TV'n kom så fanns inte kapasiteten att sända hur mycket som helst i luften så då gjorde man en komprimering. förts halva bilden sen nästa. Sen visas dom eftervarandra på TV'n men det märker du sällan för att TV'n döljer detta så fint med sitt bildrör och hela de maskineriet som jag inte vill gå in på!

hoppas det gav klarhet!-?

Postad

sound_font, det du förklarade borde väl vara en progressiv CCD? Slutaren skulle väl i teorin kunna vara progressiv även på en kamera som filmar interlaced? Eller är jag ute och cyklar i nattmössan?

Postad

[citat=Norbert]Kunde tro det.[/citat]

Jepp! helt rätt! skrev väll galet där! (orkar inte läsa igenom! inte i mitt rätta jag nu!) =) elektronisk "slutare" CCD'n "fångar" filden och "tömmer" den så fort den kan! ju snabbare desstu bättre! Nyare, bättre, snabbare = klarar "fånga" hela bilden och "tömma" ut snabbt! = Progressiv scan!

Sov gott & god jul! haaaaaj = )

Postad

[citat=sound_font]elektronisk "slutare" CCD'n "fångar" filden och "tömmer" den så fort den kan! ju snabbare desstu bättre![/citat]Jag skulle vilja korrigera och hellre säga att ju snabbare "slutaren" tömmer CCD:n desto ryckigare blir bilden. Eller? Snabb slutare = frysta bilder. Långsam slutare = rörelseoskärpa. Rörelseoskärpa är det ju ofta på film för att rörelserna ska bli mjukare, om man inte gör krigsfilmer förstås. :)

Men egentligen töms väl CCD:n alltid 50 gånger per sekund i en PAL-kamera.

Postad

[citat=Norbert][citat=sound_font]elektronisk "slutare" CCD'n "fångar" filden och "tömmer" den så fort den kan! ju snabbare desstu bättre![/citat]Jag skulle vilja korrigera och hellre säga att ju snabbare "slutaren" tömmer CCD:n desto ryckigare blir bilden. Eller? Snabb slutare = frysta bilder. Långsam slutare = rörelseoskärpa. Rörelseoskärpa är det ju ofta på film för att rörelserna ska bli mjukare, om man inte gör krigsfilmer förstås. :)

Men egentligen töms väl CCD:n alltid 50 gånger per sekund i en PAL-kamera.[/citat]

Med det jag menar, kan du se på så här: En digital stillbilldskamera har en stor CCD med högupplösning. Men du kan inte ta 25/50 del bilder påer secund med den för den klarar inte av det! det tar för lång tid! men du kan filma med den (utnyttja den elektroniska slutaren istället för den mekaniska) men då i en mycket lägre upplösning där den klarar hantera datan! Ju snabbare desstubättre! Nobert jag menare inte att man ska köra på en hög slutar tid! Men att ju snabbare CCD så kan du ha större chip som klarar ta högupplösta bilder snabbt! och lämna interlace skiten! slutartiden kan du ju välja själv!

Postad

[citat=Norbert]Aah så det var så du menade. Då kan jag inte göra annat än att hålla med.

Varje gång jag snackar sånt här så blir jag sugen på att prova att bygga en egen kamera. Tänka sig 35mm optik, stooor cmos-sensor och en dator i en låda dit bilden streemas via usb.

Kika bara på denna godbit:

http://community.webshots.com/album/490353121bgxuMK[/citat]

Ball! men inget man vill arbeta med! bara kul att mecka med!

Postad

Precis. Skulle inte vilja arbeta med att bygga kameror professionellt, men att meka ihop en egen modell på fritiden skulle vara grymt. :) Dock har jag för ringa programmeringskunskaper för att ge mig på ett sånt projekt.

Postad

[citat=Norbert]Precis. Skulle inte vilja arbeta med att bygga kameror professionellt, men att meka ihop en egen modell på fritiden skulle vara grymt. :) Dock har jag för ringa programmeringskunskaper för att ge mig på ett sånt projekt.[/citat]

Nä precis, Kringutrustnig kan jag pilla med men själv! En kamera vill jag få i min hand sen arbeta med och sen lämnatillbaka om jag inte äger den själv.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...