frehåk Posted December 15, 2005 Posted December 15, 2005 Tjena! Har intevjuat en person men det var tyvärr för dålig in-nivå på ljudet (märkte det vid redigeringen). När jag nu höjer ljudnivån så blir det förstås ett susande ljud. Kan man få bort suset men behålla den högre ljudnivån? /F. 0 Quote
Christian van Caine Posted December 16, 2005 Posted December 16, 2005 Well, inte för att vara sån, men där har du fått problem eftersom det är mer än bruset som går förstör på låg nivå i 16 bitar eller mindre. Men anyway, det du kan göra för att endå få upp ljudet till hygglig kvalitet & få bort bruset, är endå en hel del :-) Mina favorit brustvättar är Waves X-Noise & Steinberg De-Noiser. Dom finns båda i VST-format, & i alla fall X-Noise finns även som DX. Det kan vara lite pill att få dom som bäst, men det är väl värt micklet :-) Sen går det även att lägga kompressor &/eller limiter för att få jämnare volym, men om du inte kan hantera dom i början & inte har (mängder av) tid att sätta dig in i det, så rekomenderar jag faktiskt hellre att låta bli för ögonblicket. Kompressorn räknas allmänt som den svåraste maskinen i hela studion att bemästra. Inte för att den är komplicerad, för det är den absolut inte. Utan för att det är GRYMT lätt att villa bort sig i ljudet & inte märka när det skiter sig. Däremot en lätt limiter kan förmodligen göra susen, men var VÄLDIGT uppmärksam på när det börjar dista. Om du vill ha en bättre förklaring av processorerna jag beskrev, så får du gärna fråga, men just nu känns det som lite för mycket på en gång :-) 0 Quote
Christian van Caine Posted December 16, 2005 Posted December 16, 2005 Just ja! Du kan även använda noise-gate:ar med flera band, men det är lite bökigare :-) 0 Quote
Luzer Posted December 16, 2005 Posted December 16, 2005 Å X-noise vad jag vet går att ladda ner gratis demo på som man kan använda i 15 dagar tror jag...eller om det är ännu längre, 3-4 veckor kanske. Och du hittar den bland annat i restoration bundle bland waves pluggar, tror det är den minsta "bundlen" den finns i. Å X-click/hum/crackle som också ligger med där är väldigt bra dom också. http://www.waves.com/content.asp?id=59 Man kan experimentera ganska mycket med X-noise där resultaten blir väldigt olika, ibland funkar det bäst att gå in hårt å försöka få bort så mycket brus som möjligt på en gång. Ibland får man ta pyttesteg och köra den många gånger för att det ska bli bra, prova dig fram. 0 Quote
frehåk Posted December 16, 2005 Author Posted December 16, 2005 Använde DeNoiser i premiere pro och fick då bort bruset med vad jag tyckte bra resultat. Var det en OK lösning eller finns det något problem med det som jag inte känner till? /F. 0 Quote
Rogge Posted December 16, 2005 Posted December 16, 2005 [citat=frehåk]Använde DeNoiser i premiere pro och fick då bort bruset med vad jag tyckte bra resultat. Var det en OK lösning eller finns det något problem med det som jag inte känner till?[/citat] Jag har inte provat någon av de plug-ins som nämns i den här tråden men jag använder alltid DeNoiser i Premiere Pro och tycker att det gör ett jättebra jobb. :) 0 Quote
Luzer Posted December 16, 2005 Posted December 16, 2005 Man förstör ju alltid endel av grundljudet tyvärr, och jag brusreducerar bara i nödfall. Ibland låter det bättre om man skiter till det istället. Men om det är mycket brus (som jag misstänker i detta fallet) så tjänar man nog på att brusreducera. Och brus från halvtaskiga preamps etc liknar väl ofta vitt brus ganska mycket och det är ganska tacksamt att ta bort. Det är värre när det är olika typ av kamerasurr, då får man ofta brusreducera flera gånger varje tagning för sig. Eftersom de flesta pluggar jobbar med att "spela in" bara bruset och sedan fasa ut bruset så är det just fasningar som brukar uppstå i ljudet som blir kvar också. Men det hör man, lita på öronen och lyssna, jämför med hur det lät tidigare och försök lyssna bara på det "nyttiga" ljudet, så hör man ofta vad som skiljer. Brukar bli även lite diskantfattigt, kan man ofta kompensera med lite Eq efteråt också. 0 Quote
tuco Posted December 16, 2005 Posted December 16, 2005 Ett annat alternativ: http://www.bias-inc.com/products/soundsoap/ 0 Quote
Christian van Caine Posted December 17, 2005 Posted December 17, 2005 Kan vara nåt! :-) Iof aldrig använt SoundSoap, men är väldigt förtjust i deras masteringprogram Peak, så har vissa förhoppningar på det där! 0 Quote
Recommended Posts