Jump to content

Scanning

yooonis

Recommended Posts

Hallà!

Har precis köpt mig en super-8 till sist pà ebay o nu làter jag säkert dum när jag fràgar; men màste man scanna filmen för att se filmen? Alltsà hur funkar det?

O nàn som har nàra bra tips pà hur man ska spela in ljud? Brukar ni dubba eller köra md? Diggar inte md sà mkt... har en hi-md...

Först filmar man - sen skickar man in för framkallning (fàr en dv-bands kopia?) sen redigerar man (klart) och sen skickar man till scanning? Blir det skitfult om man inte skickar till scanning?

Dumma fràgor, men tacksam för svar...

Yonis

du filmar filmen skickar den fill framkallning (och kopiering om det inte är reversal) sen kan du klippa och titta.

eller så framkallar du och scannar få filmen på dvd eller vad det nu kan vara också redigerar du i datorn som att filma på mini dv fast med super8 filmens karaktär

Jag tycker att du ska göra såhär:

1- Filma en rulle.

2- Skicka den till framkallning.

3- Titta på filmen med en projektor, för att se hur det blev. ÄR tex skärpan och exponeringen helt off, fungerar kanske inte kameran som den ska? Ja då ska du inte slösa pengar på att få det scannat.

4- Eventuellt klippa och skarva filmen rent fysiskt, och redigera till din film.

5- Eller skippa steg 4 och skicka filmen till scanning, ta in det i datorn och redigera digitalt.

Det är inte skitfult om man inte scannar, men användningsområdet blir lite annorlunda, du kan inte göra en DVD skiva med filmen och behöver en projektor och duk för att visa filmen. Du riskerar att repa filmen och att den blir smutsig ju mer du ser på filmen.

hi-md ska väl vara rätt bra tror jag? Använd en sk. "klappa" i början och i slutet av varje scen för att förenkla synkroniseringen av bild och ljud.

EDIT: Jag tar för givet att du filmar med reversal film, alltså att den rulle du får tillbaka efter framkallning ser ut "som en diabild" och kan tittas på med en projektor. Är det en negativ film måste den scannas innan du kan använda den eller titta på den. Projicera INTE en negativ rulle, då saboterar man filmen med små repor och smuts (negativ är känsligare för smuts eftersom allt syns till 200%).

Tack för alla svaren!

Nu är det så att jag inte har en projektor men jag förstår att scanning kan man inte riktigt slippa undan. Men det är väl inte jättedyrt om man har exempelvis en 3 minuters film - kan jag tänka mig?

Så var brukar ni köpa eran film ifrån då? Finns det några bra ställen i Sverige eller ska man bättre beställa från Tyskland?

PS: kommer köpa den nya filmen 64T, den är väl reversal? Görs framkallningen i Schweiz? Häftigt...

PPSS: har den billigaste varianten av en Hi-Md, spelar in monoljud men filen blir liksom ändå stereo, efter överföring till datorn hörs inte ljudet lika starkt som när jag lyssnar på det i Mdn. Plus - grunkan jobbar som en gammal gumma går...

//Yonis

64T kan du troligen framkalla hos tex Andec i Tyskland (osäker på om de har börjat med det än), det är K40 som måste framkallas i Schweiz.

Angående scanning så blir det ju "dyrare per minut" ju mindre film du har. Så en 3 minuters rulle blir ju dyrare per minut än om du hade 5 st rullar. Detta eftersom det går fortfarande åt lika mycket till det "administrativa" såsom skriva kvitton, följesedlar, adresslappar, stå och köa på postkontoret för att skicka tillbaka din försändelse osv.

Exempel på priser för scanningen hittar du här: http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=3858

Det kostar en slant eftersom: utrustningen är dyr, löner till anställda, skatt, moms, frakt, osv... så det är många bäckar små. Fast den största bäcken är väl moms och skatt, som vanligt.

[citat=nilavs]Kolla på http://www.ffr-film.de, här kan du köpa Ektachrome 64T inklusive framkallning, priset i Tyskland är 27 EUR/st, räkna med något högre pris till Sverige eftersom 27 EUR inkluderar returport inom Tyskland.[/citat]

Hallå! Det låter ju attans dyrt ju! Har läst på wittner-kinotechnik.de från Tyskland att ett paket 64T kostar 14 euro (mindre än 140 spänn ju) sen vet jag inte vad som händer med frakten osv...

Ska kolla priserna på scanning men det låter dyrt alltså...

Tack, Yonis

[citat=nilavs]Det pris som Wittner tar för E64T är utan framkallning, det framgår ur texten,

" Entwicklung (E6) im Filmpreis nicht eingeschlossen".

Andec Berlin framkallar E64T för ca 12 EUR/15m rulle, till detta får du lägga till portokostnaden.[/citat]

Ja trodde att priset på alla 64T rullarna var exklusive framkallning?

Så wittner e inget bra ställe att beställa från... jag kör gärna på nåt svenskt ställe annars a la wibergsfoto.se

Köper alla från http://www.ffr-film.de ???

//Yonis

Som du ser så var observant på prist, alla filmer från Wittner är priset utan framkallnig, detta medför inta att Wittner inte är bra att handla från, de är mycket seriösa och nogranna nästan pedantiska, jag har handlat med dem i ett antal år och har inte något att klaga på, tyvärr så är deras sida endast på tyska men kommer på engelska framledes, och så tar dom inte i nuläget kontokort.

http://www.ffr-film.de, har jag inte samma erfarenhet av, men det jag har haft med dem att göra så kan jag inte klaga. Vad jag vet sä är dom de enda i nuläget som säljer E64T med framkallningen inkluderad.

[citat=nilavs]Som du ser så var observant på prist, alla filmer från Wittner är priset utan framkallnig, detta medför inta att Wittner inte är bra att handla från, de är mycket seriösa och nogranna nästan pedantiska, jag har handlat med dem i ett antal år och har inte något att klaga på, tyvärr så är deras sida endast på tyska men kommer på engelska framledes, och så tar dom inte i nuläget kontokort.

http://www.ffr-film.de, har jag inte samma erfarenhet av, men det jag har haft med dem att göra så kan jag inte klaga. Vad jag vet sä är dom de enda i nuläget som säljer E64T med framkallningen inkluderad.[/citat]

Hm okej - kan ju va smidigt me framkallning inkluderat antar jag... :D

Nu låter detta kanske dumt men måste man betala frakt för att framkalla o så?

//Yonis

Om du inte har andra transportmöjligheter att få din film till Tyskland och åter till dig här i Sverige efter framkallning, så har du en kostnad då du sänder din film till Tyskland, likaledes så kostar det att få den framkallade filmen åter till Sverige. Du kan vara glad över att du slipper en eventuell tullavgift på den återsänd framkallade filmen, eftersom du befinner dig inom EU.

[citat=nilavs]Om du inte har andra transportmöjligheter att få din film till Tyskland och åter till dig här i Sverige efter framkallning, så har du en kostnad då du sänder din film till Tyskland, likaledes så kostar det att få den framkallade filmen åter till Sverige. Du kan vara glad över att du slipper en eventuell tullavgift på den återsänd framkallade filmen, eftersom du befinner dig inom EU.[/citat]

Oj oj oj, de var ganska många kostnader involverat, man förstår ju nu varför det finns så många som använder DV, det är rackans mer billigt.

Tack iaf för informationen!

Ha en god jul och gott nytt år!