coffe Postad 13 december 2005 Postad 13 december 2005 Hejsan på er! När jag ska rendera ett animerad logga på 10 sec så går tids linjen som den ska och bildar ett grönt streck efter sig, men efter 6 sec så börjar den gröna linjen följa med, precis som den har glömt av hur den har renderat tidigare. Linjen går som en "mask" efter tidsmarkören om & om igen. Kan nån hjälpa mig med att förstå detta? Ska jag vänta tills den tillslut kanske blir klar eller är det nåt fel? 0 Citera
Munthe Postad 13 december 2005 Postad 13 december 2005 [citat=coffe]Hejsan på er! När jag ska rendera ett animerad logga på 10 sec så går tids linjen som den ska och bildar ett grönt streck efter sig, men efter 6 sec så börjar den gröna linjen följa med, precis som den har glömt av hur den har renderat tidigare. Linjen går som en "mask" efter tidsmarkören om & om igen. Kan nån hjälpa mig med att förstå detta? Ska jag vänta tills den tillslut kanske blir klar eller är det nåt fel?[/citat] Det du gör är att rulla RAM-preview (det är ingen rendering). Ditt RAM-minne räcker inte för att lagra hela tidslinjen. Då gör programmet så. Vill du rendera? Markera tidslinjen. Välj "Add to render que" i rullgardinsmenyn. Skapa inställningar för filen du vill rendera. Rendera. 0 Citera
Danell Postad 15 december 2005 Postad 15 december 2005 Tja. Jag har använt AE ett tag nu och jag har alltid använt render que för att exportera mitt klipp. Eller är det bara till för att rendera klippet och man ska exportera det med export? Har jag gjort fel hela tiden? För filen som blir när man renderar blir ju ofantligt stor. Men om man nu ska exportera med export (som faktiskt låter väldigt lågiskt) och man renderar innan. Då blir väl den väldigt stora filen kvar? Hur fan ska det vara nu? Börjar bli förvirrad.... 0 Citera
Rogge Postad 15 december 2005 Postad 15 december 2005 [citat=Danell]Då blir väl den väldigt stora filen kvar? Hur fan ska det vara nu? Börjar bli förvirrad....[/citat] Har du läst manualen? :) 0 Citera
Munthe Postad 15 december 2005 Postad 15 december 2005 [citat=Danell]Tja. Jag har använt AE ett tag nu och jag har alltid använt render que för att exportera mitt klipp. Eller är det bara till för att rendera klippet och man ska exportera det med export? Har jag gjort fel hela tiden? För filen som blir när man renderar blir ju ofantligt stor. Men om man nu ska exportera med export (som faktiskt låter väldigt lågiskt) och man renderar innan. Då blir väl den väldigt stora filen kvar? Hur fan ska det vara nu? Börjar bli förvirrad....[/citat] När du använder Render Que ska du inte bara trycka på render. Då skickar AE ut default inställningen som är okomprimerad Video for Windows. Och den filen blir gigantisk. Om du kikar lite så ser du att du har inställningar för allt i Render Que. Val av codec, format, storlek osv görs där. Det är en mini-djungel att lära sig vilka codecs och inställningar som lämpar sig bäst för det man vill ha ut i slutändan. AE handlar väldigt mycket om just det. 0 Citera
Danell Postad 15 december 2005 Postad 15 december 2005 Men man ska alltså exportera med export och inte med render que? 0 Citera
Munthe Postad 16 december 2005 Postad 16 december 2005 [citat=Danell]Men man ska alltså exportera med export och inte med render que?[/citat] Man SKA ingenting i AE. Det beror helt enkelt på behov. Om du vill exportera utan kontroll på inställningarna så använd Export. Vill du ha kontroll; använd Render Que. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.