Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

I min kommande film kommer jag att behöva ett ljud i en scen som ska överraska/chockera tittarna. Huvudpersonen är i en dröm med lite dimma och sånt, då ska det plötsligt dyka upp en person framför huvud personen.

Hoppas ni fattar vilket typ av effekt jag vill "framhäva"

Om ni vet någon stans där jag kan laddaner ett sådant ljud eller om det finns någon passade musik som slutar med ett sådant ljud jag söker...

Tack för alla svar och tips :)

Postad

[citat=Christian van Caine]Vad du behöver är inte ett ljud så mycket som välskriven musik.

Att skapa stämning är svårt, & det fionns tyvärr inga enkla genvägar.[/citat]

Jag kommer använda ljudet i kombination med en läskig stämning, ljudet ska inte vara själva stämningen.

Men jag behöver ett ljud som ökar "hoppa till" effekten

Postad

Du kan experimentera med vilka ljud som helst, det finns ingen regel som säger att "det här är ett speciellt överaskningsljud". Det är jättesvårt att svara på när man inte sett filmen tycker jag, man vill veta och känna precis innan och efter och testa massa grejer.

Ett tips kan dock vara att inte bygga upp någon stämning med musik eller ljud, utan PANG på bara när det väl inträffar, så man inte förbereds på att något skall hända, då blir man inte lika rädd. Men det är också olika beroende på film och typ. Sen kan man även bygga upp inför något då man tror att man ska bli skrämd, jag provade en sån grej i "Den sista trippen" och det blev ganska bra, man klipps till en handkamera med nackbild bakom en kille som närmar sig under någon sekund och det känns som en pov och att han ska få en batong i huvudet eller nåt, jag la nån skum atmos som ökade i volym och följde med klippet precis under den sekunden bara men precis när man tror något ska hända så klipps man framifrån och ljudet slutar tvärt, det blev en ganska häftig grej som inte var alls kul förrän man la på ljudet ;)

Leta efter ljud med transienter, som har snabb attack. Eller prova höga ljud som du klipper in fort med en tokkort fade så kan man upptäcka mycket häftiga grejer. Du kan även försöka bygga upp en stämning att nåt ska hända men väldigt försiktigt så att man inte är medveten om det, då kan det iofs funka.

Postad

Jag skulle rekommendera att åtminstone testa en fiol (eller varför inte en mindre orkester?) att ta en hög, kort ton som är jobbig att höra. Om denna ton faller i tonhöjd också kan det få en oväntad effekt. Höga, väldigt korta toner fungerar alltid (sett Psycho? :D)

Postad

hehe, testade en gång att ta ett cymballiknande ljud baklänges, fungerade förvånansvärt bra, det blev liksom en upptrappning under hela uppenbarelsen fram tills att anslaget kom och det blev knäppt tyst. vet inte om det hjälper för dig, men det kan vara värt att ha i åtanke.

Postad

Om du först lägger på ett ganska kraftigt och långt reverb på cymbalslaget, eller något annat ljud också för den delen, och sedan kör baklänges så får du ännu längre upptrappning. Och på det högsta stället kan man tokklippa ljudet och lägga precis på ett klipp så får det ganska kul effekt, man kan experimentera mycket med att köra olika ljud baklänges, så är det kul också :)

Postad

Mitt förslag var inte att köra en vanlig ful hollywood-upptrappning där man ALLTID vet att det kommer hända nåt "läskigt" när musiken kulminerar, jag menade att bryta whatever musik som pågår i samma ruta som överraskningen kommer med intensiv musik då, utan förvarning, helst om det tillåmä varit helt musikfritt innan överraskningen!

Finns många bra exempel, bla från Psycho, men om man prompt vill ha just ljudeffekter för att markera skrämseleffekter, så är det svårare eftersom effekterna måste både passa in i omgivningen, & måste vara plötsliga & högljudda.

Ett schysst exempel på sånt är bla från Frankenstein, där dom var förtjusta i åskknallar. Synd bara att samma jävla åskknall använts till precis samma sak i över 70 år :-(

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...