Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Ställde nyligen en fråga på ljud-sidan. " Ibland kan man se program på tv där tex. en gubbe sitter och pratar"....mannen är i och ur bild men hör hans röst hela tiden. Fick svaret att man behöver ett redigeringsprogram som kan spalta upp ljud och bild i separata filer för att kunna åstakomma detta.

Redigerar i Pinnacle Studio 9 och där ligger ljudet tillsammans med bilden så det fungerar inte. Funderar på att byta till Premier Elements. Någon som känner till om det fungerar där?

Vänligen

Anders

Posted

Fungerar visst!!!

Lås ljud-linjen med ett klick på låset längst till höger. Sedan är det bara att klippa bort och lägga till bild. Enkelt!

Jag höll på skriva: Läs manualen för f-n! Oj, jag skrev visst det!

Posted

det är inga problem att göra... du kan dock behöva unlinka ljudet och bilden så att NLE'n hanterar dom som olika saker. om du förstår vad jag menar.

ett annat sätt är att lägga ett mutat klipp ovanför ljudklippet så att den överöstar bara bilden och inte talet... låter kanske krångligare än det är...