anders10 Posted December 5, 2005 Posted December 5, 2005 Hej! Ställde nyligen en fråga på ljud-sidan. " Ibland kan man se program på tv där tex. en gubbe sitter och pratar"....mannen är i och ur bild men hör hans röst hela tiden. Fick svaret att man behöver ett redigeringsprogram som kan spalta upp ljud och bild i separata filer för att kunna åstakomma detta. Redigerar i Pinnacle Studio 9 och där ligger ljudet tillsammans med bilden så det fungerar inte. Funderar på att byta till Premier Elements. Någon som känner till om det fungerar där? Vänligen Anders 0 Quote
arvid Posted December 5, 2005 Posted December 5, 2005 Fungerar visst!!! Lås ljud-linjen med ett klick på låset längst till höger. Sedan är det bara att klippa bort och lägga till bild. Enkelt! Jag höll på skriva: Läs manualen för f-n! Oj, jag skrev visst det! 0 Quote
anders10 Posted December 5, 2005 Author Posted December 5, 2005 Är du säker på att det funkar? Måste testas... Tack för f-n !! Anders 0 Quote
jmalmsten Posted December 6, 2005 Posted December 6, 2005 det är inga problem att göra... du kan dock behöva unlinka ljudet och bilden så att NLE'n hanterar dom som olika saker. om du förstår vad jag menar. ett annat sätt är att lägga ett mutat klipp ovanför ljudklippet så att den överöstar bara bilden och inte talet... låter kanske krångligare än det är... 0 Quote
anders10 Posted December 6, 2005 Author Posted December 6, 2005 det där förstod jag inte mycket av... äkta grekiska..!! men tack ändå anders 0 Quote
arvid Posted December 6, 2005 Posted December 6, 2005 Klart att jag är säker! Testa på och lycka till! 0 Quote
anders10 Posted December 13, 2005 Author Posted December 13, 2005 Tack skall du ha! Otroligt enkelt. Att jag inte själv kunnat lista ut det innan.. vänligen Andets 0 Quote
Recommended Posts