Jump to content

Luzer

anders10

Recommended Posts

Jo fast det är ju en studiomikrofon med ett "studiomikpuffskydd". Om jag nu får uppfinna det ordet. Puffskydd på mikar i filmsammanhang finns i lite olika storlekar och "puffgrad". När man säger puffskydd så tänker jag på den allra enklaste modellen, en (svart) skumgummifom man trär på miken för att få bort endel vind, mest det som uppstår när man typ för mikbommen fram och tillbaka, dvs du måste nästan alltid ha på NÅGON form av puffskydd.

Nästa steg är ju zeppelinaren, en större historia som är som ett nät med nån tunn filt emellan, man kan även ha det lilla enkla puffskyddet under om man vill ha lite mer vindskydd. Funkar ofta ute om det inte blåser direkt.

http://www.sennheiser.se/bilder/sennheiser/Produkter%20Sennheiser/MZW6002793421409007308_1.jpg

Nästa steg är att sätta en katt på zeppen, då kan det blåsa ganska mycket innan det kommer in i miken, om det är lite halvstorm så får man kanske försöka linda om ännu fler grejer, man tappar lite diskant men det är inte så farligt, iaf inte om man jämför med att allt förstörs om det blåser in i miken.

http://www.sennheiser.se/bilder/sennheiser/produkter/Windjammer_low09619532409007331_1.jpg

Det finns även kraftigare enkla puffskydd av skumgummityp som man trär på, jag har bara använt de enklare dock och haft när man är inne, och ibland även ute under zeppen. Men de ordentliga kraftigare kanske även funkar i lite mer blåsigt väder, är jag osäker på dock.

Edit: Och om det är fler direkta frågor till mig (finns garanterat många andra som kunnat svara på detta också) så går det ju bra att skicka ett PM ;)