Gå till innehåll

ljud och klipp?


darko

Recommended Posts

tänk er följande: två personer sitter mittemot varandra. scenen spelas in med tre kameror. en som filmar bägge samtidigt i bild, och dom andra två som filmer ansikten. men till själva scenen används bara en mick. (filmen spelas in med dv-kamera). ljudet spelas in direkt på kamerans dv-band. vi säger att micken är kopplad till kameran som är i mitten (som filmar bägge i bild). om man nu filmar bägge i bild. sen hoppar över i redigeringen till kameran som filmar ansiktet som inte pratar. man ska liksom bara se hans/henns uttryck. hur fan redigerar man ihop ljudet? band från band och allt det där....

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du klipper in till ansiktet som inte pratar är det ju inte svårt alls, eftersom ljudet inte behöver vara i synk. Hur man gör det är bara en fråga om hur det funkar i ditt redigeringsprogram (jag antar att du redigerar med dator), men i Premiere är det bara att lägga inklippsbilden som ett videospår utan ljud ovanför videospåret som har ljudet.

 

Om du däremot ska klippa in till en närbild på huvudet som pratar, så måste ljudet vara i synk. Då får du nog använda en klappa. Annars finns det säkert kameror som kan bli matade av en tidskodsgenerator så att du får samma tidskod på alla tre kamerorna, men då snackar vi dyra kameror (och det kanske inte ens finns DV-kameror som klarar det).

Länk till kommentar
Share on other sites

det låter krångligt... jag vet hur en klappa funkar i teorin ugefär. men blir ljudet verkligen bra synkat?

och ett annat alternativ kanske vore att ha tre mickar på vardera kamera? fast det kanske blir störningar och ojämnt?...

Länk till kommentar
Share on other sites

klart jag vet om klappan. men jag undrar: är det inte ganska svårt att synka ihop ljudet då? jag menar utan någon timer (som jag sett på större filminspelningar) borde ju synkningen vara ganska mycket chansning. det borde ju gå nästan lika lätt/svårt utan en klappa.

 

men som du säger "klart att det funkar". då borde synkningen bli perfekt även om vi inte är några proffsfilmare, varje gång?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu vet jag inte vad du klipper i för program men om du tar och klappar, har en mic som du har kopplat till en av kamerorna och sedan letar du klappet på alla tre kamerorna och lägger upp dem i en seqense eller timeline eller vad det heter i ditt redigeringsprogram, så att du använder 3 videospår och sedan klipper du emellan.. Deta är ett sätt att göra på, dock tycker iaff jag att det smidigaste inte är att spela in film med tre synkade kameror, det behövs inte. Om du istället kör scenen med en kamera men tar tagningar ur de vinklar du behöver, alltså helbild, närbild och så vidare, och tänker redan på inspelningsplats hur du kan tänkas vilja ha det så blir det i regel bättre tycker jag.. Nackdelen då är att om dina skådisar sätter en jättebra tagning så har du bara den ur en bildvinkel, men det är ändå ett smidigare sätt att jobba på. Lungt och systematiskt..

 

Ja, nu vag inte om nån blev klokare av dethär men ändå.,. Hipp hurra

Länk till kommentar
Share on other sites

men dom spelar ju inte mot varandra "naturligt". är det inte otroligt irriterande för skådisar att bli "avbrytna". typ att man filmar en närbild när en av dom säger något. sen ber man personen ta om den frasen 10 gången. motspelaren lär ju knappast bry sig efter som han/hon inte är i bild. hur är det med riktiga skådisar? är det vanligt för dom?

Länk till kommentar
Share on other sites

Som jag förstått det (jag är ingen expert på hur man brukar göra):

 

Ja, det är vanligt att man gör på det här sättet.

 

Ja, skådespelaren som inte är i bild blir ofta en sämre motspelare för skådisen som är i bild.

 

Men man tar ju inte en replik i taget, utan hela scenen från båda vinklarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du sa i första inlägget att du har spelat in mer tre kameror och att ljudspåret finns på en av dem. Och du har använt klappa?

 

Då är det (som skrivit på många sätt i många av inläggen i denna tråd) bara att importera materialet från alla tre kamerorna till ett redigeringsprogram och hitta bildrutan med klappen från alla tre kamerorna och synca dem i tidslinjen. då är det så mycket sync som det kan bli. Detta påverkar ju inte på något sätt skådespelarna.

 

Du kan ha otur och märka att en eller två kameror inte är i sync i alla fall. Det beror på att kamerorna inte var syncade vid inspelningen. DVS att alla kamerorna kanske inte brände av sina bildrutor EXAKT samtidigt som de andra (kan ju skilja några hundradelar mellan dem). Detta märks ofta inte men om det gör det så justeras det mycket lättare i ett ljudprogram som ProTools. Efter klippningen så får man då justera ljudspåret en aning då det är problemklipp i bild. Lite pilligt men...

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

De flesta eller i stort sett alla spelfilmer spelas in med en kamera. Sen när man klipper behöver inte exakta reaktioner stämma överens med verkligheten. Du kanske har en närbild på en person som lyssnar på en rolig historia vid inspelning. Det går då alldeles utmärkt att klippa in den närbilden till en som tex berättar en tragisk historia, förutsatt att reaktionerna fungerar. Lite såhär fungerar det. Det blir heller inte som man tänkt sig. Det händer att man är tvungen att klippa sig runt för att få flyt. Tex du har några repliker som du tagit av olika klipp, för att då undvika jumpcuts får man lägga in lyssnarbilder etc etc.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...