Jump to content

Recommended Posts

Posted

Novellfilmen heter Margareta.

Den bygger egentligen mest på det visuella, vilket kanske kan göra det svårt för er att ibland "förstå" utifrån manuset, men vi kan förenkla och säga att idealet vore Kieslowski möter Lynch (så får ni låta fantasin flöda :P).

Den handlar om Margareta som får en cancerdiagnos, men inte klarar av att hantera detta. Hon hamnar istället i ett s.k. förnekelsestadium. Detta spricker dock varpå hon blir paranoid och en del annat händer :P

En del dialoger är inte klara, och den första doktorsdialogen är bara skit ;p

Men det är framför allt just dialogerna som jag känner en viss ambivalens kring. Det känns helt enkelt inte som att jag uttnyttjar dem till max.

Vad tror ni? Ge alla möjliga tips ni kan tänka er! =)

(se längre ned för att ladda ned zip-filen)

Posted

Jag orkade inte läsa hela. Jag tycker det är lite svårt att hänga med, och jag tror du inser det med när du redan i inlägget börjar förklara manuset. Jag får intrycket att det är tänkt som ett bildkollage, men jag kom aldrig in i berättelsen.(kanske därför jag inte läste klart). Jag tror och har illusionen av att du har en berättelse i skallen, men det fastnade inte riktigt på pappret. Den inledande texten, skall den läsas upp på nått sätt?

Några exempel där du trasslar till det för dig.

1. INT. KÖKET – DAG

Här verkar det hända mycket saker som inte syns i text. Vad händer innan det blir blir "efter ett tag..."? Dricker hon mjölken? Eller plockar hon fram frukost? Eller skall hon diska? Finns det inga möbler i köket, utan bara en stol? Ligger badrummet i anslutning till köket?

2. EXT. BÄCKEN – DAG Här är det symbolik som är svår att förstå, eller åtminstone är svår att filma. Hur kan vi förstå att fotona föreställer det förflutna? Och vad är det för bäck? Vad förställer fotona eller är det bara foton i allmänhet?

Rent tekniskt hade det lika gärna kunna stå:

"2. EXT. EN BÄCK – DAG

Foton flyter iväg flyter iväg i en bäck."

Det är i alla fall vad som kommer synas i bild sen.

Många scener har lite tunn beskrivning. Redan i scen 4 klurade jag inte ut att doktorn hade redan kommit föränn han började prata. Inte så konstigt då att margareta räcker fram handen när hon sätter sig. Jag tror inte doktorn säger "bla bla", men jag gissar att du vill göra scenen så att doktorns röst tonar bort en smula medan han berättar margaretas status? Skriv det i så fall tydligt. Om skådespelararen skall veta vad han skall säga måste det stå i manus. Kanske du inte har hunnit hitta på hela texten än?

Margareta kanske skall beskrivas mer som "självande underläpp", "biter sig i handen", "slår ner med blicken", hellre än "frånvarande" och "glasartad"? Här gäller att förmedla en sinnestämning med utryck som gör sig på bild. Jag gillade flugan. :-) Scenen är antagligen mycket bra i ditt huvud, men fastnade som sagt inte på pappret.

I scen fem är margareta på väg hem. Hur då? Buss, går, kör hon bil? Hur vet vi att hon är på väg hem? Det jag orkade läsa, hade lite hoppigt mellan scenerna och saknade kontinuitet.

Kan du sen beskriva scenerna utan kameraanvisningar tror jag du kommer att lyckas då jag tycker kameraanvisningarna ger mig en känsla av se fotavtrycken av djur istället för att faktiskt se djuret.

Kämpa på, ge inte upp utan ge manuset en sväng till. TYvärr kan jag inte säga så mycket om själva storyn eftersom jag inte läste hela.

Posted

hehe ok tack. Mjo Doktorsdialogen är inte alls klar, för inte bara ska "blabla" självklart "bort", hela dialogen känns stundtals lite fånig. känner en läkare, så ska inom snar framtid göra dialogen "ordentligt" med hans hjälp.

I övrigt så har vi (jag och min vän som skrivit manuset) som sagt en hel del bilder i huvudet, men jag förstår ändå vad du menar. Min kompis (som är den med lite erfarenhet av manusskrivande) skrev helt enkelt så, så jag antog att man skulle lämna en del info utanför.

Fotona i bäcken är på Margareta. Först ser man bilder på en flicka, och så vidare tills man ser foton på den vuxna Margareta (d.v.s. den vi såg i scenen innan). På det sättet hoppas jag att man förstår att det rör sig om samma person, men det gör inget om det inte är 100% Tycker personligen en del filmer blir rätt trista pga det.

När Margareta är "på väg hem" är det en effekt vi hade tänkt lägga på. Vi ser alltså världen ur Margaretas perspektiv, och den är chaosartad (tänk frodo har på sig ringen typ). Samtidigt hörs hjärtslag O.S

Borde jag lägga till sådana detaljer och ändra de kameraanvisningar jag haft i texten (för att vi ska komma ihåg något vi kom på när vi skrev) till "vi ser Margareta blablablabla"?

Vad jag gör nu, är att jag skriver om litegrand och så lägger jag upp det igen så du (och andra) förhoppningsvis ska kunna relatera bättre :p

Tack för tipsen! Jag sökte feedback främst på dialogerna, men det här va lika bra. För om man inte hänger med i övrigt kan man ju inte ge någon vidare feedback på dem heller. =)

Posted

[citat=Mikael_hs]Fotona i bäcken är på Margareta. [/citat] Jag är inte säker på att min version är bättre,men det är den bild jag tror ni har i huvudet. Jag tror man skulle kunna ha en scen av margareta som barn lekande vid en bäck. Man kan ha flera "flashback" av margareta som äldre barn. Bilder av margareta som kramar sin föräldrar, etc. Springer på en sommaräng osv. Man glider över mot en vuxen margareta som tittar på sina egna bilder och glider över till att låta bilderna (som man känner igen) flyta bort i bäcken (samma bäck som i första flashbacken), eller rentav ett montage av hela rasket.

I övrig tror jag ni skall skriva så bra ni kan så behöver ni inte komma ihåg det. Måste man komma ihåg, så skall det vara med i manuset.

Posted

Då gör vi ett nytt försök. Ändrat lite i manuset samt fräschat upp strukturen. Hoppas det är mer lättförståerligt denna gång :P

Vill framför allt ha kritik angående dialog och struktur (med allt det inbegriper), inte huruvida miljön är tillräckligt detaljerad. Då det är jag och min kompis som ska filma vårt manus, är detta inte intressant så länge vi vet hur det ska se ut :P

Tacksam för svar! =)

Manus korrekt.zip