acedavid Posted November 17, 2005 Posted November 17, 2005 Jag har en sony dv-kamera dcr trv33E som jag använder mot en bärbar dator och har en programvara som heter pinnacle studio 8... När jag för över filmat material till datorn (programmet) tar ju detta material stor plats på datorns hårddisk. Sparar för det mesta i "dv-full kvalité.. Alternativen som finns är full MPEG kvalite eller preview kvalité Hur arbetar man bäst för att lagra filmat material???? Måste jag ha ngn extern hårdisk alternativt server för att arbeta optimalt? Tackar för svar..... Anders 0 Quote
arvid Posted November 17, 2005 Posted November 17, 2005 Som du själv menar - film på hårddisken tar en massa plats. Så en extern hårddisk är att föredra bl.a. av den anledningen. Och vad jag förstår blir det bäst kvalitet med att läsa in filmen som MPEG-fil. Med preview läses filmen in väldigt komprimerad men så pass bra att den går att redigera. När du sedan är klar och ska spara den t.ex. på DVD måste du ha kameran redo, för då läser programmet in filmen till DVD:n direkt från kameran, men styrt via din redigering med hjälp av en tidskod som måste finnas inspelad på bandet. Alltså ett ganska utymmesbesparande sätt. Men lite bökigt tycker jag. Allt detta finns att läsa i manualen till programmet. 0 Quote
Recommended Posts