Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan.

Jag och min kompis är precis klara med vårt manus för en novellfilm på ca 35-40 minuter. Vi kommer att filma på en sony pd 150, kommer hyra en steadicam och har antagligen möjlighet att låna utrustning från min kompis skola (reflektorskärm, ljussättning).

Nu har jag upptäckt att man kan behöva diverse filter för att ge olika effekter, antingen för att sätta på kameran (eller?), eller för att sätta på ljuskällan.

Dessa går att hyra för en rätt billig penning, men jag vet inte alls vad det är man kan behöva.

Vad jag vet är att vi filmar både inomhus och utomhus under jullovet, att vi kommer filma ut genom fönster ett fåtal ggr (behöver ngt slags polarisering för att undvika reflektioner?) samt att vi behöver någon typ av "drömfilter" för drömscener i skogen.

Någon som har några tips på vad vi kan tänkas behöva? När man slänger ut en massa pengar på att hyra kamera och steadi, vill man gärna få bra resultat :P - Själva filmen i sig ska växla mellan att vara rätt "varm" i början, till att sagta övergå i en kallare känsla, men detta går väl att ordna i AVID? Både dag och natt-scener kommer att spelas in, men inga nattscener utomhus, bara tidig kväll/eftermiddag.

Tack så mycket för svar!

Postad

Filmar man digitalt behöver man inte använda gels för att rätta till ljussättningen då det brukar finnas automatisk eller mauell vitbalans i kameran.

Om du vill ha soft effekt, glitter effekter eller andra mer eller mindre spektakulära effekter så ska dessa sättas på kamerans lins, ta reda på om det finns gängor framför linsen. Jag är inte bekant med digitala kameror så jag kan inte säga något om den har gängor eller inte.

Färgkorrigering kan ni göra i datorn efteråt, man kan även lägga på gaussisk oskärpa och annat jox med filter MEN då får du ha en mäkta kraftig processor, RAM minne ein mass och en STOR swapfile disk. Du kan få samma effekt som gaussisk oskärpa (eller andra joxiga digital filter) med vanliga filter från Hoya eller Tiffen (tiffen har fler).

Du kan om du vill underlätta för sig även köpa lite gels (gelatin blad i 6x6 eller 3x3 tum) i blandade färger för att sätta på belysningen och få schyssta färgeffekter som är överdrivet melodramatiska. Du kan även till viss del fejka det i AE, men då ska du var kung på det programmet och det kan ta lite tid. Lättare att göra det när man ändå filmar....

Det är mina fem öre...

Ställ gärna fler frågor =)

C.

Postad

Bra svar, men ett tillägg bara: Även om du kan ställa in vitbalansen på kameran så kommer man inte ifrån blandljus. Dvs. varmt och kallt ljus.

Därför bör du kanske ljustätta med blått ljus innomhus och vitbalansera efter det eller sätta ett rödfilter utan på fönstret. Då kommer det inte bli neonblått i alla fönster eller illrött innomhus.

Postad

jo det stämmer... man kan visserligen göra rätt mycket i PP men det underlättar om allt är "rätt" filmat från början.

Vill man slippa at tänka på färgtemp och bara leka med kalejdoskopfilter, stjärn filter, soft FX etc... så kan du ju filma i svartvitt.... slipper du tänka på att balansera ljuset. Men du kan uppnå roliga effekter med monokomt ljus även i svart vitt, men det är en annan historia.

C.

Postad

kolla denna sida. http://www.cokin.com/

där finns en mängd filter. du får nog klicka dig runt lite för att hitta filter som passar dig. kolla även deras galleri.

vet inte om du kan beställa från sidan men annars kan du kolla upp exakt vad filtret heter på sidan och fråga nån fotobutik som har cokin-filter att beställa hem.

cokin screw in filters

http://www.cokin.com/ico7-p2.html

klicka på filtret för att se en "för & efter bild"

Postad

[citat=DanyaelX]Filmar man digitalt behöver man inte använda gels för att rätta till ljussättningen[/citat]

jo, det behöver man. jag föreslår att du disclaimar dina påståenden med "vad jag förstår", "såvitt jag har hört" eller liknande. du låter ofta som om du vet men det mesta du skriver är gissningar och hörsägen. ta det inte personligt men du har nog inte riktigt så bra koll som du tror. jag kommer att fortsätta påpeka detta så länge det behövs, för bland det värsta jag vet med den här branschen är alla rykten och gissningar som till slut blir sanningar. speciellt när det gäller "digitalt".

/mattias

Postad

Tack för alla bra svar!

Så det är blå/röd filter som gäller för färgkorrigering. Eftersom det är en hel del inomhusscener är det väl "lättast" att sätta rödfilter på fönstret om det behövs?

En fråga till. Jag undrade också om det fanns något filter som tog bort reflektioner i fönster, typ att det polariserar ljuset eller nått i den stilen. Vet någon om det finns såna?

Tack så mycket! =)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...